Rederierne udhuler selv DIS-ordningen

Søfartens Ledere håber, at en dom fra EF-Domstolen i DIS-sagen vil bane vejen for ens regler for de søfarende. DIS-ordningen beskytter nationale interesser.

Det er ikke kun Danmark, der giver statsstøtte til rederierne via den såkaldte DIS-ordning. Andre europæiske lande giver også statsstøtte og refusioner til deres rederier, men Søfartens Ledere, der organiserer kaptajner, styrmænd og navigatører, håber, at en dom fra EF-Domstolen politisk kan bane vejen for harmoniserede regler for Europas søfarende.

- EF-Domstolen vil få svært ved kun at dømme Danmark. Hvert EU-land har sine fikse ordninger med statsstøtte til rederierne, og det er nødvendigt, hvis de skal kunne klare sig i den globaliserede verden, siger Fritz Ganzhorn - sekretariatschef i Søfartens Ledere.

Men som DIS-ordningen er i dag, låses de søfarende til det nationale register på nationale skibe.

- De skattemæssige forhold gør, at arbejdsmarkedet for søfarende ikke er så fleksibelt, som det burde være. Det skyldes, at EU-borgere har forskellige vilkår på skibene, og derfor er der brug for ens regler for de søfarende fra alle EU-lande, siger Fritz Ganzhorn.

Rederier med skibe i DIS-registret udbetaler nettoløn til søfolkene og beholder deres skattebetaling som erhvervsstøtte. Men nogle rederier er selv godt i gang med at udhule ordningen.

- De søger om og får dispensation til at ansætte billig asiatisk arbejdskraft på skibe under DIS-ordningen, siger Fritz Ganzhorn.

Det er fagforbundet 3F, der har bragt DIS-ordningen for EF-Domstolen i Luxembourg

/ritzau/