Rederier vil have bedre våben mod pirater

Piraterne i Det Indiske Ocean bekymrer danske skibsredere, der vil have nye varselsmetoder i brug. Kapringsforsøgene er mere end fordoblet i det seneste år.

Maersk Alabama, som tidligere har været plaget af pirater Fold sammen
Læs mere
Somaliske pirater har i 2009 i gennemsnit kapret mere end tre skibe om måneden og forsøgt at angribe 18 andre skibe.

Samtidig er kapringsforsøgene mere end fordoblet. Danske skibsredere bekymrer sig især sig om udviklingen i Det Indiske Ocean, fordi piraterne nu opererer mere end 1000 kilometer fra kysten.
Vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen siger, at der skal andre metoder i brug for at slippe udenom piraternes moderskibe .

- Vi kan ikke - som i Adenbugten - lave sejladskorridorer i Det Indiske Ocean, og havet er for stort til, at krigsskibene kan passe på handelsskibene. Derfor vil vi gerne have adgang til informationer fra overvågningen, så snart et muligt piratmoderskib er spottet via satellit. På den måde kan vi planlægge sejlruten for at undgå piraterne. I dag får vi disse informationer med to-tre dages forsinkelse, og så er det for sent, siger Jan Fritz Hansen.

Skibsrederne drøfter situationen på et møde senere på måneden, og her vil beskyttelse af lejede patruljeskibe formentlig også komme i fokus. Blandt andet har A.P. Møller-Mærsk en enkelt gang betalt et krigsskib fra Tanzania for at beskytte et tankskib, der skulle gennem piratfyldt farvand ind til Mombasa i Kenya med en last.

- Da vi ikke kan sejle korridorsejlads, gælder det om at beskytte skibene så godt som muligt. Leje af tanzaniske patruljeskibe er en af udvejene - også for de østafrikanske lande, der på den måde kan opretholde handlen med omverdenen, siger Jan Fritz Hansen.

Skibsrederne har ligesom piraterne skiftet fokus fra Adenbugten til Det Indiske Ocean.
- Med den store indsats fra internationale krigsskibe betragter vi efterhånden Adenbugten som rimelig sikker at sejle igennem, hvis rederierne altså følger retningslinierne, siger Jan Fritz Hansen.
Vicedirektøren betragter de nye tal for 2009 over skibskapringer og angreb, indsamlet af Det International Maritime Bureau, som nedslående.

I alt 47 skibe blev kapret ved de somaliske kyster - det er samme antal som året før trods en storstilet international flådeindsats. 867 søfolk har været taget som gidsler.

- Der er desværre en stigende trend i billedet. Og lykkes det for nogen, er der risiko for, at det vil sprede sig til flere dele af verden, siger Jan Fritz Hansen.

Blandt de kaprede skibe i 2009 var containerskibet Maersk Alabama fra A.P. Møller-Mærks amerikanske datterselskab Maersk Ltd., der sejlede med nødhjælp til Afrika.

Dramaet om Alabama i april gik verden rundt. Skibets kaptajn var gidsel i tre dage, før amerikanske skarpskytter befriede ham ved at dræbe gidseltagerne. I november søgte pirater igen at kapre Maersk Alabama, men det fik bevæbnede vagter om bord afværget.

Fredag drøfter rederier fra hele verden pirat-problemet på et møde i den internationale rederiorganisation, ICO, i London.

/ritzau/