Rederier vil hæve fragtrater

Den ratesættende sammenslutning Trans-Atlantic Conference Agreement (TACA), som Maersk Line er medlem af, vurderer fortsat, at fragtraterne over Atlanterhavet fra øst til vest fortsat ikke er høje nok til give en bæredygtig indtjening.

Derfor vil medlemmerne nu søge at hæve raterne med virkning fra 1. oktober med 240 dollar pr. teu (20 fods containerenhed) fra Atlanterhavshavnene og østover og med 400 dollar pr. teu fra Stillehavshavnene og over Atlanten.

- Mens de samlede volumener på den vestgående trafik har klaret sig dårligere i første halvdel af 2007 i forhold til samme periode 2006, fortsætter østgående volumener med at gå frem. Den nuværende efterspørgsel for østgående plads stiger, skibsudnyttelsen fortsætter med at være høj og ventes at fortsætte gennem 2007. I det nuværende økonomiske klima på de østgående ruter, vurderer parterne, at der er mulighed for en ratejustering for at bringe niveauet på linie med markedsforholdene, hedder det i en meddelelse fra TACA.

TACA består udover Maersk Line af Atlantic Container Line, Nippon Yusen Kaisha Line, Orient Overseas Container Line og Mediterranean Shipping.

(RB-Børsen)