Rederier kan have sejlet væk fra nødlidende flygtningeskibe

Der er tegn på, at ikke alle rederier opfylder internationale konventioner og hjælper nødstedte flygtningeskibe, siger A.P. Møller - Mærsks øverste chef, Nils Smedegaard Andersen.

Foto: Søren Bidstrup. »Vi hjælper til søs, og det har vi altid gjort. Vi gjorde det, da der var bådflygtninge fra Vietnam i gamle dage, og det er der ingen som sætter spørgsmålstegn ved. Det gør vi bare. Men det betyder også, at vi bliver kaldt til ulykkesstederne, fordi andre sejler videre,« siger Nils Smedegaard.
Læs mere
Fold sammen

Nogle rederier har angiveligt i flere tilfælde instrueret deres skibe om at sejle væk fra overfyldte skibe med migranter og flygtninge, selv om det er ulovligt i følge internationale konventioner.

Det siger A.P. Møller - Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen. Han understreger, at det danske rederi altid hjælper flygtninge på nødstedte skibe. Det skete blandt andet, da Mærsk-skibene fra 1975 og frem til 1989 samlede omkring 6.300 bådflygtninge op. Her var det danske skib Clara Maersk blandt andet involveret i en af verdenshistoriens største redningsaktioner, da skibet 4. maj 1975 reddede 3.628 vietnamesere fra deres synkende skib. Men i den nuværende situation er der flere tegn på, at ikke alle rederier hjælper de nødstedte skibe med flygtninge.

»Vi hjælper til søs, og det har vi altid gjort. Vi gjorde det, da der var bådflygtninge fra Vietnam i gamle dage, og det er der ingen som sætter spørgsmålstegn ved. Det gør vi bare. Men det betyder også, at vi bliver kaldt til ulykkesstederne, fordi andre sejler videre,« siger Nils Smedegaard.

Vil det sige, at der er andre rederier, som sejler forbi?

»Kystvagten kalder typisk på os, fordi vi altid hjælper. Lad os sige det på den måde,« lyder det fra Mærsk-chefen.

Også i Danmarks Rederiforening siger underdirektør Maria Bruun Skipper, at der er meget, som tyder på, at nogle rederier undlader at svare på nødopkald. Hun siger, at det ikke vil ske for dansk-ejede skibe.

»Vi har hørt rygter om, at nogle rederier vælger at ignorere, når de bliver tilkaldt. Det er ulovligt i henhold til internationale konventioner. De danske rederier lever naturligvis op til det ansvar, de har og responderer, når de bliver tilkaldt af kystvagten. Hvis rygterne taler sandt, er det forkasteligt og har intet med forsvarligt sømandsskab at gøre,« siger Maria Bruun Skipper.

Frontex, EUs grænsemyndighed, vurderer, at der er mindst en halv million mennesker, som ønsker at krydse Middelhavet for at komme til Europa. Alene i år er der ankommet 350.000. Og det er ofte en ekstrem risikabel rejse, hvor ca. 40.000 personer sidste år måtte samles op af handelsskibe.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!