Rederier i livstruende krise

Voldsom ekspansion i de fede år har nu indhentet en lang række tankrederier, der slås for overlevelse. Samtidig vokser presset på containerrederiene

Rederierne begynder mere og mere at ligne bankernes tredje smertensbarn. Ejendomssektoren og landbruget har allerede kostet enorme tab for bankerne, men den seneste uge er krisen i shippingbranchen accelereret i så voldsom hast, at alarmklokkerne for alvor er begyndt at ringe.

Og det er ikke hvem som helst, der er i problemer. Samtidig med at danske Torm slås for sin overlevelse, har Frontline med verdens største flåde af supertankere advaret om behov for frisk kapital, og en anden kæmpe blandt tankrederier, General Maritime, har søgt konkursbeskyttelse.

»Ingen banker vil gøre mere i tank. Det er ganske enkelt en katastrofal udvikling. Det er de helt store navne, som i øjeblikket hænger i en tynd tråd. Frontline er en mastodont inden for råolietankere, og Torm er også en af de rigtig store inden for produkttank. Det tegner nogle meget ubehagelige fremtidsperspektiver for sektoren, hvis de her spillere på den ene eller anden måde forsvinder,« siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

Fælles for de tre rederier er, at Nordea er en af hovedbankforbindelserne, og det er milliardbeløb, som Nordea har i klemme. Aktieanalytiker Christian Hede fra Jyske Bank venter, at den tiltagende shippingkrise vil føre til stigende tab på Nordeas udlån til rederierne.

Læs også:

Hos Nordea er meldingen, at alle interessenter, herunder ejere og banker, må bidrage til restruktureringen af de kapitalhungrende rederier.

Mens det er tankrederierne, der er mest presset i øjeblikket, så hænger der også sorte skyer over markederne for fragt af containere og tørlast de kommende år. Næste år ligner dermed et skæbneår for mange rederier.