Rederier glæder sig over angreb mod pirater

EUs flåde ud for Somalia har for første gang angrebet piratbaser på land. Danmarks Rederiforening er stærkt tilfreds med udviklingen.

EUs flådestyrke har for første gang rettet angreb mod piratbaser på land. Fold sammen
Læs mere
Foto: MOHAMED DAHIR

Meddelelsen om, at fly fra EUs flådestyrke har angrebet piratbaser på Somalias kyst, vækker glæde i Danmarks Rederiforening.

- Det er positivt, at vi nu ser en målrettet indsats mod piraterne med angreb mod deres baser på land. Det er noget, som vi har efterlyst, siger chefkonsulent i rederiforeningen, Morten Glamsø, til Berlingske Nyhedsbureau.

Danmarks Rederiforening har gennem lang tid opfordret til en hårdere kurs overfor de somaliske pirater såvel på havet som på land.

- For at udnytte de militære ressourcer mere effektivt, har vi netop efterlyst, at man går efter de kendte piratbaser. Alt andet end lige er det lettere at gribe fat om nældens rod end at vente på, at de sejler ud, siger Morten Glamsø.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters angreb fly fra EUs flådestyrke tidligere tirsdag, hvad der betegnes som »pirat-installationer« på Somalias kyst. Det er første gang, siden EU-styrkens mandat blev udvidet tidligere på året, at der rettes angreb mod mål på land. Indtil nu har styrken optrappet jagten på pirater ved at gå målrettet efter deres såkaldte moderskibe til havs.

I en meddelelse siger flådestyrkens chef, admiral Duncan Potts:

- Vi mener, at denne aktion vil forstærke presset mod piraterne og forhindre, at de angriber skibe. Der var tale om et præcist og fokuseret angreb, der blev foretaget fra luften, og alle styrker vendte velbeholdne hjem.

Angrebet kommer et døgn efter, at det lykkedes for pirater at overtage kontrollen med et græsk tankskib i Det Arabiske Hav.

De somaliske pirater udgør stadig en stor trussel for skibsfarten i Adenbugten og videre ud i farvandet mellem Afrikas kyst og Indien.

- Deres »succesrate« er heldigvis væsentligt lavere end tidligere, men antallet af angreb er stort set det samme. At antallet af kapringer er faldet skyldes tre ting: Dels at man på skibene er blevet bedre til at forberede sig og følge instrukserne, dels den mere udbredte brug af bevæbnede vagter om bord, og ikke mindst den militære tilstedeværelse på havet, siger chefkonsulent Morten Glamsø.

Danske rederier har gennem de seneste år fået op mod 180 tilladelser til at sejle med bevæbnede vagter, oplyser Morten Glamsø.