Rederier går sammen i kampen mod korruption

Det kræver en koordineret indsats, hvis man skal bekæmpe korruption i havne og ved maritime anlæg, mener rederierne.

Foto: WU HONG

En ny anti-korruptionsklausul i standardkontrakterne skal sikre, at rederierne orienterer lastejerne, hver gang et skib udsættes for forsøg på afpresning eller korruption.

Det er BIMCO, verdens største internationale shippingorganisation, der står bag den nye anti-korruptionsklausul. Blandt andre A.P. Møller Mærsk, Norden, Torm, J. Lauritzen og Clipper har ligesom en række af de største udenlandske konkurrenter sluttet sig til samarbejdet.

- Klausulen kan udgøre et godt værktøj for rederierne til at modstå krav om bestikkelse, uden at det indebærer høje omkostninger, siger chefkonsulent Jesper Stubkjær fra Danmarks Rederiforening.

Den vurdering er man enig i hos A.P. Møller - Mærsk.

- Korruption er en uønsket og skadelig omkostning, og at fjerne den vil understøtte vækst for virksomheder og samfund, siger Joseph Simon, som er chef for Compliance i Mærsk Gruppen.

- Den er et værktøj for ejere til at modstå krav om betaling for faciliteter uden den dermed følgende risiko for tab af indtægter grundet placering uden hyre eller afbrudt liggetiden, uddyber Joseph Simon.

En væsentlig mekanisme i BIMCO's anti-korruptionsklausul er, at rederierne modtager betaling fra lastejerne, selv om skibene forsinkes på grund af et nej til at betale bestikkelse.

- Hvis man benytter den nye klausul, sikrer man, at det er et fælles anliggende for lastejerne og rederierne at bekæmpe krav om smørepenge og korruption, siger Thomas Martinussen, der er vicepræsident og juridisk leder hos Clipper.

BIMCO har i alt 2.200 medlemmer i cirka 130 lande. Brugen af klausulen er helt frivillig, og den kan anvendes overalt i verden, fordi den henviser til de anti-korruptionslove, som gælder på det sted, hvor skibene befinder sig.

Hos Mærsk har man dog et vist forbehold over for, om den nye klausul vil bevare sin nuværende form, idet den netop ikke er obligatorisk.

- Det er derfor for tidligt på nuværende tidspunkt at spå om, i hvilket omfang klausulen vil blive anvendt i sin nuværende form, eller i hvilket omfang den vil blive ændret og tilpasset de specifikke behov i branchen, påpeger Joseph Simon fra Mærsk Gruppen.