Rederier foran massivt udskilningsløb

Der er udsigt til et massivt udskilningsløb i den globale shippingbranche, hvor mange rederier fortsat styrtbløder efter mere end halvandet år i stormvejr med svigtende efterspørgsel, overkapacitet og lave fragtrater.

Foto: Michael Bothager
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver dagbladet Børsen.

I de kommende uger offentliggøres årsregnskaberne fra en stribe rederier, herunder danske A.P. Møller-Mærsk, Norden og Torm. Over en bred kam er der udsigt til røde tal eller meget svag indtjening i branchen, og det vil tvinge mange rederier til enten at dreje nøglen om eller lade sig overtage af konkurrenter, lyder vurderingen blandt brancheeksperter.

»Lige nu er forholdet mellem udbud og efterspørgsel i markedet så hårdt presset, at jeg tror, vi vil se et udskilningsløb. Selv om der er nogle positive tegn i markedet, er der stadig mange rederier, der er sårbare, og spørgsmålet er, hvor længe de har likviditet til at fortsætte,« siger Bo Schou Jacobsen, chef for transport og logistik hos revisions- og rådgivningsfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC).

Han tror, at der vil ske en øget konsolidering i branchen med flere opkøb fra dem, der stadig har pengene til det, og vurderer samtidig, at de større danske rederier er godt polstrede til at kunne overleve krisen. Herhjemme er der på det seneste gennemført flere handler i rederibranchen. Århusiansk-baserede Unifeeder netop købt en polsk konkurrent, og for nylig købte DFDS færgerederiet Norfolkline af A.P. Møller-Mærsk.