Rederier balancer på knivsæg

De danske rederier stormer frem på Københavns Fondsbørs, men fremgangen er i stor udstrækning baseret på håb om bedre tider. Stor overkapacitet og beskeden vækst på en række nøglemarkeder, vil gøre 2010 til et farligt udskilningsår for rederierne.

Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De lykkelige tider er vendt tilbage i de danske rederier - i hvert fald hvis man tolker aktieudviklingen for A.P. Møller - Mærsk, D/S Norden og Torm i 2010.

Med solide aktiestigninger i årets første uger, A.P. Møller - Mærsk med 19 pct., D/S Norden med 19. pct. og Torm med en aktiestigning på 31 pct., er det let at konkludere, at de gode tider er vendt tilbage, og at alle dårligdomme nu ligger bag rederierne.

Virkeligheden er imidlertid en ganske anden, faktisk kan det være mere end vanskeligt at forklare, hvorfor investorerne nu handler de danske rederiaktier op.

»Shippingmarkederne balancerer på en knivsæg i øjeblikket, for selv om der har været en smule fremgang at spore, så bliver alle markeder ramt af en voldsom tilgang af nye skibe i år. Opsvinget i den senere tid har været drevet af ekstraordinære ting som eksempelvis en kold vinter, men ikke alle har taget højde for, at der er risiko for, at efterspørgslen vil falde sam­tidig med, at der kommer flere skibe i søen, hvilket alt andet lige vil sætte pres på raterne,« siger shipping-analytiker Dan Togo fra Handelsbanken.

Shipping-analytikeren får støtte af en aktiestrateg, der advarer om at tro, at alt nu igen er godt - og at aktierne kun kan gå op.

»Det er for tidligt at konkludere, at alt nu er godt, og at de gode tider er tilbage. Det, vi ser nu, er bl.a. et resultat af, at rederierne har været så dybt nede, at det næsten kun kunne gå én vej. Samtidig er udviklingen i Kina afgørende, og de viser jo pæne export- og importtal, og det er særdeles positivt for rederierne,« siger aktiestrateg Henrik Drusebjerg fra Nordea

Der er en række bud på, hvorfor risikovilligheden så småt er ved at vende tilbage blandt investorerne - og hvorfor rederierne nyder godt af den. En helt afgørende faktor, også psykologisk, er, at Kina fortsætter med at levere flotte eksport- og importtal. I takt med, at Kina bliver stadig mere vigtig for verdenshandelen, og dermed for de danske rederier, bliver tallene fra Kina væsentlige motorer bag rederienes ve og vel.

Gode tal fra Kina

Det har man noteret sig i Danmark Rederiforening, hvis medlemmer ellers har haft et svært år, hvor valutaindsejlingen er styrtdykket, og hvor dårligdomme har stået i kø. Men tendensen, bl.a. fra Kina, peger nu igen opad, lyder analysen.

»Vi forventede, at rederierhvervet ville være i bund i længere tid, end det har vist sig. Men gode tal fra Kina, stadig flere skibsordrer, som bliver aflyst, og fornuftige takter inden for bl.a. tankfarten og bulkcarriers bevirker, at vi igen ser mere optimistisk på de næste år. Der er ikke tvivl om, at 2010 bliver et meget spændende år, og at det vil være et år, hvor der vil forsvinde rederier, men vi kan se tegn på, at vi er på vej ud af krisen,« siger underdirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening.

Rederiernes helt store opgave har været at få barberet den rekordstore bunke af nybestillinger på skibe. Efter ti år med højkonjunktur og voldsom vækst, var rede­rierne gået i selvsving med bestillinger af nye skibe. Derfor var det katastrofalt, da den økonomiske krise med et slag fjernede væksten i verdensøkonomien, fordi fragtmængderne i 2008 med et slag dykkede samtidig med, at antallet af nye skibe, der blev leveret, var rekordhøjt.

»Vi kan se, at hvor man for et år siden udskød levering af skibe, så bliver mange nye skibe nu afbestilt. Det vil hjælpe med at stabilisere situationen. Men det bliver et udskilningsløb også de kommende år, hvor vi kan se mange ofre. Det afgørende nu er, at vi lader markedet råde, så vi ikke lader skatteborgerne i bl.a. Europa betale for at holde rederier i live,« siger Jan Fritz Hansen.