Rederi hiver sag om Øresunds-støtte i EU-domstolen

HH-Ferries har anket EU-kommissionens afgørelse om, at den danske stat gerne må støtte Øresundsbroen økonomisk. Afgørelsen kan få konsekvenser for Femern-forbindelsen.

Foto: BJARKE ØRSTED. Med opførelsen af Øresundsbroen mistede Scandlines tusindvis af passagerer på afgangene mellem Helsingør og Helsingborg.
Læs mere
Fold sammen

Stridighederne mellem rederiet bag øresundsfærgerne og den danske stat går nu ind i endnu et kapitel. HH-Ferries, tidligere Scandlines Øresund, har valgt at anke EU-kommissionens afgørelse, der sagde god for statens støtte til Øresundsbroen.

Frustrationerne var store hos rederiet, da EUs konkurrencemyndighed sidste år afgjorde, at det ikke er ulovligt, når den danske og svenske giver økonomisk støtte til selskabet bag Øresundsbroen. Med broen over Øresund mistede HH-Ferries tusindvis af passagerer på deres afgange mellem Helsingør og Helsingborg.

Selskabet bag Øresundsbroen låner i dag penge til samme renter som staten, der samtidig garanterer for økonomien i Øresundsforbindelsen indtil lånene er betalt tilbage. HH-Ferries har i mere end 15 år fastholdt, at den aftale er konkurrenceforvridende. De klagede til EU-kommissionen, men kommissionen afviste altså klagen. Nu har HH-Ferries valgt at anke EU-kommissionens beslutning til EU-domstolen.

»Kommissionen skal sikre ensartede rammevilkår og lige konkurrence for alle selskaber. Det sker tydeligvis ikke i den her sag, som, vi mener, blev afgjort politisk. Nu appellerer vi afgørelsen til EU-domstolen, så vi kan få en reel juridisk vurdering af sagen,« siger adm. direktør i HH-Ferries, Henrik Rørbæk.

Lander hos Vestager

EU-kommissionen nåede i oktober 2014 frem til, at statsgarantierne udgjorde statsstøtte, men sagde alligevel god for støtten.

»Fordelene ved dette store infrastrukturprojekt opvejer klart alle potentielle forvrængninger af konkurrencen, som støtten må have medført,« skrev EU-kommissionens daværende konkurrencekommisær Joaquin Almunia i afgørelsen.

Almunia nåede akkurat at få løst sagen, inden Margrethe Vestager trådte til som konkurrencekommissær. Med HH-Ferries anke ender sagen alligevel med at lande på danskerens skrivebord. Selvom afgørelsen er truffet udelukkende i EU's konkurrencekommissariat, har kritikken lydt på, at den er politisk motiveret. De anklager kan Vestager blive tvunget til at forholde sig til.

Afgørende for Femern-forbindelse

Det kan tage et par år for EU-domstolen at komme frem til en ny afgørelse i sagen, men processen vil formentlig blive fulgt tæt at den danske stat. Hvis HH-Ferries denne gang får medhold i deres klage, kan det få konsekvenser for det allerede hårdt prøvede Femern-projekt. Scandlines har indgivet en klage til EU over den danske og tyske stat, der vil finansiere broforbindelsen på samme måde, som man finansierede Øresundsbroen.

Kilder i EU har tidligere fortalt Berlingske, at selv om klagen omkring Femern vil blive selvstændigt behandlet, vil det være opsigtsvækkende, hvis EU-Kommissionen ikke skulle have det samme syn på Femern-forbindelsen, da finansieringsmodellen er den samme.