Rederi-boss: Piratbekæmpelse har spillet fallit

Der er ikke megen ros til det internationale samfunds bekæmpelse af pirateriet ud for Afrikas østkyst fra rederiet Norden. Det er en regulær "skandale", mener rederiets topchef.

Det danske krigsskib Esbern Snare, der opererer ud for Somalia Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Rederiet Nordens topchef, Carsten Mortensen, retter en skarp kritik af det internationale samfunds indsats mod pirateriet ud for Afrikas østkyst. Rederierne er nødt til at piratsikre sig så langt væk som Sri Lanka og Madagaskar, og regningen er på store millionbeløb.

"Vores holdning er, at man skal forsøge at skubbe problemet ind til den somaliske kyst, hvor man kan kontrollere det. Aktionsradiussen er blevet så enorm stor, at vi allerede piratsikrer vores skibe før Sri Lanka, når vi kommer østfra, og nærmest helt ned til Madagaskar er vi også nødt til at piratsikre," siger Carsten Mortensen.

"Vi ønsker, at det internationale samfund gør noget ved moderkskibene (piraternes, red.), fordi der ligger 12-15 af dem og opererer meget langt fra Somalia, og de har infrastruktur med brændstof og fødevarer, og alt muligt andet til skibene," fortæller han.

Falliterklæring

Skal pirateriet tøjles, kræver det, at piraternes moderskibe gøres immobile.

"Vi er kommet derhen, hvor vi siger, at hvis der skal bevæbnede vagter til, når samfundet ikke kan hjælpe os, så må vi tage affære selv, men det er i virkeligheden en falliterklæring," siger Carsten Mortensen og tilføjer:

"Det er en kedelig tendens, at vi skal armere vores skibe, fordi der heri ligger en fare for en eskalering af problemet, men vi er kommet så langt nu, at der i visse tilfælde nok ikke er anden udvej."

Piratsikringen indebærer blandt andet, at der trækkes dobbelt pigtråd hele vejen rundt om skibene, og at der er vagter ombord, som hidtil dog har været ubevæbnede.

"Vi har ikke gjort regningen præcist op, men det koster et betydeligt tocifret millionbeløb for os," siger den skuffede topchef.

Ellers går det godt

Hvad angår rederiets drift, når der ses bort fra piratproblemerne, så er han tilfreds med udviklingen og understreger, at Norden med en kassebeholdning på godt 600 millioner dollar, eller godt 3,3 milliarder kroner, er klar til at investere yderligere i nye skibe, da de pressede tank- og tørlastmarkeder i øjeblikket giver nogle gode købsmuligheder.

Norden kunne i dagens årsregnskab for 2010 præsentere et driftsresultat (EBIT) på 223 millioner dollar, hvilket i år dog ventes at falde til niveauet 55-95 millioner dollar som følge af et udfordrende marked for fragt af tørlastprodukter som kul, jernmalm, korn og salt.

Fragt af tørlast er Nordens klart vigtigste område, og det pressede marked skyldes, at der leveres mange skibe til den globale flåde i år, hvilket skaber overkapacitet.

Carsten Mortensen fastslår dog, at det svage marked giver muligheder for et rederi med Nordens finansielle muskler til at købe op til attraktive priser, mens konkurrenterne kæmper med finanserne.

Aktien i Norden ligger onsdag middag knap fire procent lavere, da aktiemarkedet er skuffet over den forsigtige prognose for 2011. Ifølge SME Direkt venter analytikerne i snit et driftsresultat i år i niveauet 120 millioner dollar.