Redaktionel oprustning mod læserflugt

Det er altid uheldigt at miste læsere, men adm. direktør Kjeld Lucas fra Egmont Magasiner mener ikke, at det nødvendigvis betyder krise. Det er vigtigere at få de rigtige læsere.

Alt for damerne har tabt 16 procent af læserne gennem det sidste år svarende til 62.000 læsere. Hvad er din reaktion på det?

»Hvis vi ser på konkurrenten Femina, så har de tabt 61.000, selv om de har færre læsere. Vi fastholder vores position som det største annoncemedie på hele magasin- og ugebladsmarkedet, og vi har klaret os relativ set bedre end Femina,« siger siger adm. direktør Kjeld Lucas, Egmont Magasiner A/S.

Men er faldet i antal læsere ikke alvorligt for jer?

»Vi tager det yderst alvorligt, og vi gør alt for at fastholde vores læsertal - ikke nødvendigvis det største antal, men de rigtige læsere. Det er et konstant arbejde, og vi gør ekstraordinært meget for at styrke Alt for damerne redaktionelt.«

Kjeld Lucas peger på, at Alt for damerne har fremgang i annonceomsætningen trods faldet i læsertallene.

Alt for damerne står for 43 procent af Egmonts samlede annonceomsætning, er det for risikabelt at være så afhængig af ét blad?

»Det er ikke risikabelt. På annoncesiden har vi en lang række blade, der også vejer tungt, og blade med meget store oplag, der genererer ganske høje bladsalgsindtægter. Så det er meget afbalanceret,« siger direktøren.

En fjerdedel af Egmont Magasiners indtægter kommer fra annonceindtægter, mens løssalg og abonnementsindtægter rundt regnet genererer resten af indtægterne.

Flere mediebureauer peger på, at magasinforlagene har været for langsomme om at udnytte potentialet online. Er du enig?

»Vi satser mere på det nu, end vi har gjort tidligere. Det er et spørgsmål om, hvornår man kan lave en forretning på området. Men vi har da prognoser på, hvor meget online skal fylde fremover,« siger Kjeld Lucas, der ikke vil løfte sløret for de fremtidige online-planer.

I dag kalder indtægterne fra online for »ubetydelige«.

Det var i går ikke muligt at få en kommentar fra Pernille Aalund, der er direktør for Aller Press’ Magasiner.