Red Bull tager reklameværdien til nye højder

Med Felix Baumgartners rekordspring over New Mexico var det ikke kun den østrigske vovehals, der nåede nye højder.

Felix Baumgartner frie fald fra 39 kilometers højde - sponsoreret af Red Bull - er topmålet af effektiv markedsføring. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jay Nemeth

Der er ikke mange virksomheder, der kan måle sig med energidrikproducenten Red Bull, når det gælder markedsføring. Slet ikke efter Felix Baumgartners vanvittige spring.

Den 43-årige østrigers vovestykke var sponsoreret af Red Bull, der ifølge brancheanalytiker i sodavandsindustrien Jonas Feliciano viser markedsføringstalent som få.

- Dette tager reklameværdien til helt nye højder, siger Jonas Feliciano ifølge internationale medier til nyhedsbureauet AFP.

- De har omdannet en PR-event til en nyhedsevent. Det er der meget få virksomheder, der kan finde ud af. Det skulle da lige være Apple, fortsætter han.

Flere end 40 TV-stationer sendte live fra Felix Baumgartners opstigning og fald. Derudover live-bloggede en række medier fra begivenheden. Omtale der ifølge Jonas Feliciano er flere milliarder kroner værd.

Felix Baumgartners succesfulde spring har ifølge brancheanalytikeren bidraget til at brande Red Bull som bidragere af coolness og adrenalinsus. Og det havde springet også, selv om det var endt mindre succesfyldt.

- Det vil være en tragedie. Men hvor morbidt det end lyder, så er dårlig PR stadig PR, siger Jonas Feliciano.

Red Bull er også sponsor for blandt andet fodboldholdet New York Red Bulls og Formel 1-holdet kaldet Red Bull Racing.