Rater på Asien-Nordeuropa tager gigantisk dyk

Fragtraterne på de store containershipping-ruter mellem Asien og Europa er faldet med hele 32 pct. i denne uge.

Spotprisen for at fragte en tyvefodscontainter (teu) lyder nu på 444 dollar, og det sender dermed igen raterne ned i nærheden af det laveste niveau nogensinde.

Det skriver The Journal of Commerce.

Det er ikke den store overraskelse, at raterne er faldet markant i denne uge. Tidligere fredag viste tal fra Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), at der er pres på raterne generelt, hvilket dog også skal ses i lyset af, at bunkerpriserne er meget lave i øjeblikket.

Indekset, der dækker over spotpriser på containerfragt fra Shanghai til en lang række destinationer, faldt i denne uge 10,8 pct. til 676,05. Det er første gang i mange år, at der er et tocifret procentvist fald på én uge, og det er et nyt lavpunkt for indekset i dets seksårige historie.

Raterne på Asien-Europa isoleret set nåede et historisk lavpunkt i slutningen af april, hvor spotprisen lød på 349 dollar per teu. Efterfølgende varslede rederierne markante prisstigninger gældende fra 1.maj, hvilket kortvarigt løftede raterne i de første uger af måneden. Det er dog nu vendt igen, og dermed har rederiernes rateløft vist sig kun at virke kortvarigt.

A.P. Møller-Mærsks containerben, Maersk Line, varslede tidligere i denne uge, at det igen forsøger med et rateløft fra 1. juni. Rederiet vil hæve raterne på den vigtige handelsrute mellem Fjernøsten og Nordeuropa fra med 800 dollar per tyvefodscontainer (teu) og det dobbelte for en fyrrefodscontainer, 1600 dollar.