Rapport: IC4s lillebror bør skrottes

Drop IC2 - det anbefaler ingeniørfirmaet Atkins.

Her ses det kritiserede IC4-tog fra Ansaldo, der bliver ved med at være problematisk. Det er samme italienske producent, der har kontrakt på at bygge IC2. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

IC2 blev bestilt af DSB for 10 år siden sammen med det skandaleombruste tog IC4, men nu viser det sig ifølge DR Nyheders oplysninger, at toget er endnu mere fejlbehæftet end IC4 togene - som stadig er så fyldt med fejl, at de med over otte års forsinkelse fortsat ikke kan indsættes som en egentlig afløser for de over 20 år ældre IC3 tog. 


Mens Atkins, ifølge en endnu ikke offentliggjort rapport, anbefaler DSB og politikerne at bruge omkring 400 millioner kroner mere på at fejlrette og opgradere IC4, så vender de tekniske eksperter tommelfingeren nedad for IC4's lillebror IC2, erfarer DR Nyheder.

Ifølge DSBs materielstrategi skal IC2 indsættes på lokalbanerne. Men IC2 er om muligt endnu mere fejlbehæftet end IC4, og derfor anbefaler de uafhængige tekniske eksperter, ifølge DR Nyheders oplysninger, at skrotte projektet.

Eksperterne fra ingeniørfirmaet Atkins frygter tilsyneladende, at problemerne med IC2 toget vil dræne DSB for teknisk ekspertise og ledelsesfokus på bekostning af IC4 projektet.

Det er den tidligere transportminister Hans Chr. Schmidt (V) der har bestilt rapporten fra Atkins, som skal danne grundlaget for den politiske beslutning om IC4 og IC2s videre skæbne.

DSB har bestilt i alt 23 IC2 togsæt og 83 IC4 togsæt fra italienske Ansaldo Breda til en samlet kontraktsum på 5 mia. kr. Prisen på IC2 er ca. 750 mio. kr.

De første togsæt skulle ifølge kontrakten have været leveret i 2003. DSB har ikke ovettaget et eneste IC2-togsæt.