Rædselsdag for medicinalkæmpen: Her er Novos to største hovedbrud

Novo Nordisk får hammeren på aktiemarkedet fredag. Hård konkurrence på det amerikanske diabetesmarked og et nyt blødermiddel fra en schweizisk konkurrent kan betyde, at Novo misser sine langsigtede finansielle mål.

Novo-topchef Lars Rebien Sørensen afleverede fredag morgen et regnskab til markedet, som fik selskabets aktie til at styrtdykke. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det pibler frem med revner i fundamentet hos børs-darlingen Novo Nordisk, der fredag morgen får store hug på aktiemarkedet. Det er i første omgang dårligt nyt om prisudviklingen for diabetesmidler på det vigtigste amerikanske marked, der tynger, men Novo slås også med en række andre udfordringer.

Det gælder ikke mindst i selskabets guldrandede bløderforretning, der står til en ordentlig omgang stryg, hvis schweiziske Roche som ventet allerede næste år kan lancere en ny blødermedicin, der kan vende op og ned på markedet.

Novos finansdirektør Jesper Brandgaard har tidligere over for Berlingske Business erkendt, at det danske selskabs bløderdivision kommer under hårdt pres, hvis schweizernes middel - ved navn ACE910 - som ventet stryger igennem de amerikanske sundhedsmyndigheders nåleøje.

»Omkring halvdelen af vores Novoseven-forretning vil være udsat, hvis det middel kommer igennem og bliver godkendt. Nu kommer det ikke ud i hele verden på én gang, så det bliver nok en gradvis påvirkning, men det er klart, at fra 2018 og i årene efter kan der være en negativ påvirkning,« sagde Jesper Brandgaard til Berlingske i begyndelsen af maj.

På dagens telekonference i forbindelse med Novos regnskab gentog Lars Rebien Sørensen budskabet om, at Novos bløderforretning kommer under pres i USA.

Og summen af udfordringer for Novo kan betyde, at markedet vil begynde at tvivle på, om Novo kan nå sit eget mål om en salgsvækst på 10 pct. årligt frem til 2020.

»Novo kan få svært ved at vokse sin toplinjevækst med 10 pct. Med øgede omkostninger til produktlanceringer og investeringer i forskning og udvikling kan det blive vanskeligt for Novo at realisere sin langsigtede finansielle målsætning om en indtjeningsvækst på 10 pct. Jeg tror, at det er sådan, at markedet vil anskue det,« siger Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker i Sydbank.

Tilbage i februar, da Novo løftede sløret for sine nye måltal, meldte det schweiziske finanshus UBS sig på hurtigt på banen som en kritisk stemme. Schweizerne forudså allerede dengang i et analysenotat, at Novo kunne få ørerne i maskinen i USA.

»Det er ikke sandsynligt, at selskabet vil slippe fri af det stigende prispres, der hersker specielt i USA,« lød vurderingen fra UBS.