Radio 100 FM: Vi er foran budgettet

Ifølge radiodirektør Jim Receveur holder Radio 100 FM de nye og ambitiøse budgetter, der for et par måneder siden overbeviste rigmanden John de Mol om, at han skulle fortsætte med at hælde millioner i radiokanalen.

Foto: Claus Bjørn Larsen
Det oplyser Jim Receveur til Business.dk

”Vi er foran budgettet for januar. Krisen er en fordel for radiomarkedet, fordi folk er tilbageholdende med at bruge deres penge på dyre TV-reklamer,” siger radiodirektøren.

Ifølge DRRBs tal for 2008 faldt de store annoncørers indkøb af radioreklamer ellers med 22 pct. i andet halvår.

Det er dog ikke et billede, som Jim Receveur genkender her to måneder efter, at hans kamp for Radio 100 FMs overlevelse endte med nye og ambitiøse budgetter for radiokanalen. En kanal, der siden 2003 har kostet sin hollandske ejer, John de Mol, mere end 300 mio. Kr. Det fik i efteråret mediemogulen til at nægte at betale den årlige afgift på 22,5 mio. kr.

Ligesom sin direktør var han utilfreds med de vilkår som Radio 100 FM driver sin virksomhed under og forlangte garantier fra politikerne om ændringer på det kommercielle radiomarked. Det fik Radio 100 FM ikke, men John de Mol besluttede at betale alligevel.

Nu afventer Radio 100 FM nye politiske forhandlinger om radiomarkedet i foråret. I forbindelse med redningsplanen for TV 2 blev der afsat 53 millioner kroner til den replanlægning af radiomarkedet, der har været diskuteret i årevis, og som skal give plads til flere kommercielle radiokanaler.

”Det er et lille skridt i den rigtige retning, at der nu er øremærket penge til en replanlægning. Med de penge kan regeringen leve op til sit løfte,” siger Jim Receveur. Han håber på en omfattende omorganisering af radiomarkedet.

”Men jeg er tilfreds med en lille, bare der snart sker noget,” siger han.

”Jeg har noteret mig, at DRs aftale om P2 ikke er blevet forlænget og jeg håber den kommer i udbud sammen med vores frekvens allerede i foråret. Vi vil gerne vide, at vi har en fremtid efter 2011, hvor vores sendetilladelse løber ud,” siger Jim Receveur.

Hos DR ønsker mediedirektør Lars Grarup ikke at udtale sig om TV 2-forligets betydning for radiomarkedet på nuværende tidspunkt.