Rådden branche sender firma konkurs

Den nådesløse kamp om kunderne mellem leverandører af huer til landets studenter har kostet sit første offer.

Classmate ApS, der for kun et år siden entrerede branchen for studenterhuer med ambitioner om at skille sig ud ved at være ”den ærlige aktør”, kunne ikke klare mosten.

Fredag i forrige uge blev virksomheden taget under konkursbehandling i Sø- og Handelsrettens Skifteret. Ifølge boets kurator, advokat Ole Larsen, kommer konkursbegæring fra Det Faglige Hus. Angiveligt har Classmate ApS ikke evnet at betale løn til sine ansatte.

Branchen har i en årrække været plaget af historier om, hvordan leverandørerne forfulgte elever efter skole, inviterede på drukture og i et tilfælde direkte truede deres unge kunder for at få større andele på det lukrative marked for studenterhuer. Ligesom der findes utallige eksempler på, at branchens firmaer på kryds og tværs spreder rygter om konkurrenters snarlige konkurser.

- Problemet er, at mastodonterne i branchen kører en stil, hvor det går mere op i at svine konkurrenterne til, end fremhæve egne produkter. Så er det svært at være det nye firma på markedet. Class-Mate var et forsøg på at komme ind på et marked, der trænger til fornyelse på mange områder. Det er ikke lykkedes, og det har så kostet os 1.5 mio. kroner," siger Christian Eisner, tidligere ejer og direktør i Class-Mate ApS.

Læs også:

Krigen om studenternes hoveder     

Hofleverandør meldt for ufine metoder

Classmate ApS anmeldte sammen med to andre firmaer i branchen, det svenske ABC Gruppen og danske Wiberg-Scandinavia, for godt syv måneder siden den kongelige hofleverandør C. L. Seifert til Forbrugerombudsmanden

Men de endte altså med selv at knække nakken, før der blev ryddet op i branchen.

- Konkurrencen på markedet er ekstremt hård, og i bund og grund har vi vurderet, at det ikke har været værd at kaste flere penge efter projektet. Til gengæld har vi sikret os, at der ikke er nogen kunder, der kommer i klemme ved, at vi trækker stikket nu, siger Christian Eisner.

Forbrugerombudsmanden er efter anmeldelsen i februar gået ind i sagen og vil i nærmeste fremtid komme med en udmelding. Det står dog allerede nu klart, at C. L. Seifert, som er i centrum for anmeldelsen, på flere punkter har været imødekommende over for klagens indhold og efterfølgende har strammet op på forretningsmetoderne.