PWC vinder første omgang i revisor-krigen

Nyheden om fusionen mellem KPMG og EY blev starten til intens konkurrence om KPMGs største kunder. Mange af de 100 mest attraktive storkunder har netop valgt revisor på generalforsamlingerne, og det har været i PWCs favør.

PwCs direktør, Mogens Mogensen Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I torsdags var det præcis fire måneder siden, at KPMG og EY i Danmark detonerede nyheden om, at de to revisionsfirmaer havde forlovet sig og blot ventede på konkurrencemyndighedernes ja til brylluppet. Nyheden tog den samlede revisorbranche og KPMGs revisionskunder med bukserne nede.

Et fusioneret KPMG-EY, med EY som det forsættende navn, ville med ét hug skabe Danmarks næststørste revisionsfirma og forvandle EY fra en forpjusket fugl med faldende omsætning til en smuk svane med en tung portefølje af Danmarks største virksomheder på kundelisten takket være KPMGs mange prominente kunder.

Samlet ville et fusioneret EY-KPMG stå med en andel på 37 procent af markedet for revisionen af Danmarks 100 største og mest attraktive virksomheder, heriblandt eksklusive kunder som A.P. Møller-Mærsk, Carlsberg, Danske Bank, Pandora og Bestseller.

En på alle måder perfekt fusion for både EY og KPMG. Det store spørgsmål var så bare, om de mange gode KPMG-kunder ville følge med KPMG over til EY.

Det har mange valgt at gøre, heriblandt storkunder som Danske Bank, DSV og VKR Holding. Men der er også en stribe attraktive virksomhedskunder, som har valgt at sige farvel og tak til både KPMG og EY, viser Berlingskes gennemgang af de revisorskift blandt KPMG og EYs kunder i top 100-segmentet, som frem til i fredags er meldt ud.

Gennemgangen viser, at KPMG-EY tilsammen har mistet fem af de 37 revisionskunder, de havde, da de annoncerede fusionen. Fem kunder lyder måske ikke af meget, men for de store revisionsvirksomheder er revisionen af Danmarks største virksomheder ikke kun lig med stor omsætning fra såvel revision som rådgivning. De såkaldte profilkunder i både top 100 og top 1.000 er også med til at definere og profilere de store revisionsfirmaer, herunder i den vigtige kamp om fremtidens talenter og i forhold til at tiltrække nye virksomhedskunder.

To af de fem top 100-kunder, som har sagt farvel til KPMG, er A.P. Møller - Mærsk og Carlsberg, som har valgt KPMG 2014 – det »nye« KPMG-selskab, som er er ved at etablere sig i Danmark under ledelse af tidligere NKT-direktør Thomas Hofman-Bang. A.P. Møller-Mærsk fortsætter med PWC som den anden af sine to revisorer.

De tre andre nu forhenværende top 100-kunder hos KPMG er Danfoss og – ifølge Berlingskes oplysninger – også Lemvigh-Müller, som sammen med den tidligere EY-kunde, Rockwool, peger på PWC som ny revisor.

En tilgang på tre top 100-selskaber for PWC lyder måske ikke af meget. Men set i sammenhæng med, at PWC og et sammenlagt EY-KPMG stod lige med hver 37 procent af kunderne i top 100, da fusionen blev annonceret, så er billedet lige nu, at PWC er blevet markedsledende i det vigtige top 100-segment. PWC er vokset til en markedsandel på 40 procent, mens andelen i top 100 for det fusionerede KPMG-EY er skrumpet til 32 procent. Deloitte ligger uændret med en markedsandel på 27 procent.

PWC glæder sig over at være markedsledende i top 100.

»Vi er stolte og glade over den tillidserklæring, de virksomheder har vist os, men vi er også ydmyge overfor, at det er nu, der skal leveres over for kunderne,« siger topchef i PWC Mogens Nørgaard Mogensen.

Derudover har en stribe vigtige profilkunder uden for top 100 også valgt at forlade KPMG-EY. Parken har som ny revisor valgt KPMG 2014 i stedet for KPMG. Simcorp, Brøndby og Synoptik er gået til PWC, mens Vestfrost, Danske Spil og Kirkbi har valgt Deloitte. Sidstnævnte fulgte med til Deloitte, da Deloitte sidste sommer headhuntede EY-partneren Thomas Rosquist Andersen, som var revisor for Kirkbi. I samme ombæring hentede Deloitte også en anden »tung« EY-partner, nemlig EYs topchef Niels Josephsen. Et skifte, som reelt udløste fusionen.

Deloitte, der har en uændret markedsandel på 27 procent i top 100, har senest i fredags plukket endnu en EY-partner fra KPMG-EY-konstellationen, nemlig Carsten Dall Larsen. Deloittes topchef Anders Dons glæder sig over den status.

»Vi har ikke mistet kunder og talenter til KPMG og EY, og vi har taget tre afgørende partnere fra EY,« siger Anders Dons.

Topchef i KPMG, Jesper Koefoed, ærgrer sig over tabet af profilkunder i EY-KPMG-regi.

»Det er ærgerligt, men vi vidste, at det var en risiko. Imagemæssigt har det betydning, men økonomisk koster det kun et par procent på omsætningen. Og det ændrer ikke ved, at det nye firma bliver stærkere end KPMG og EY hver for sig. Vi får en volumen, der bedre matcher Deloitte og PWC, og vi bliver del af et globalt netværk med vækst og nordisk styrke,« siger Jesper Koefoed.

Økonomisk blev der fra starten taget højde for muligt tab af kunder og dermed omsætning. Som led i fusionsaftalen sikrede det nye KPMG-EY-selskab sig et driftstilskud fra EY på et mindre trecifret millionbeløb.

I revisorbranchen ventes det, at flere store virksomheder sender deres revision i udbud inden næste års generalforsamlinger, og så kan der igen blive flyttet rundt på markedsandelene. En af dem er Arla, der netop har genvalgt EY/KPMG til revisionen i Danmark, men fortsætter med KPMG i sine udenlandske datterselskaber.

»Fra 2015 kommer vi ikke til at danse med to revisionsfirmaer. Vi vil i år sætte gang i en proces, som vil udmønte sig i en ny global aftale med ét globalt revisorselskab, som skal stå for revisionen i Arla fra 2015 og et antal år frem,« siger Frederik Lotz, CFO i Arla.