Prominente navne stævnes efter milliardkonkurs

En række prominente navne inden for dansk shipping er blevet stævnet for over en halv milliard kroner i forbindelse med konkursen i rederiet Britannia Bulk. Men alt tyder på, at det er det kuldsejlede selskabs direktør, der på kort tid har gamblet aktionærernes penge væk med risikable satsninger, der har kostet rederiet og investorerne dyrt. (Opdateres)

Læs mere
Fold sammen
En række velklingende navne inden for dansk shipping er blevet stævnet for over en halv millard kroner i forbindelse med et af sidste års største konkurser inden for det blå erhverv.

Det drejer sig blandt andet om tidligere Clipper-chef Søren Halsted og forhenværende finansdirektør i Norden Jens Fehrn-Christen, der begge sammen med resten af ledelsen er blevet stævnet i forbindelse med konkursen i det Svenborg-baserede rederi, Britannia Bulk.

Rederiet, der har Nordea som primær bankforbindelse og hovedsæde i Svendborg, blev begæret konkurs i november måned - angiveligt af Nordea selv, selv om det dansk-engelske rederi få måneder før havde rejst over en halv milliard kroner på børsen i forbindelse med selskabets børsnotering.

Og det er netop den børsnotering, som nu har fået en række utilfredse aktionærer til at stævne rederi-ledelsen i det dansk-engelske tørlastrederi , fordi de mener, at de er blevet opfordret til at tegne aktier i det kuldsejlede selskab ud fra falske forudsætninger.

Alt tyder dog på, at skylden for rederiets dramatiske nedtur, der kulminerede i en konkurs med en gæld på over en milliard dollars til følge, skal placeres hos en mand, nemlig selskabets direktør og bestyrelsesformand Arvid Tage.

Ifølge en række kilder tæt på sagen, som Business.dk har talt med, samt tidligere udsendte meddelelser fra det børsnoterede rederi, har selvsamme Arvid Tage nemlig i løbet af efteråret fortaget en række spekulative investeringer i blandt andet olie samt såkaldte FFA’s, der er en betegnelse for aftaler, hvor rederier laver en fremtidig fragtratesikringsaftale.

Business.dk følger sagen og forsøger at få kommentarer fra de involverede parter hurtigst muligt.