Program gør unikke iværksættere internationale

For mange nye virksomheder med gode produkter kommer ikke ud over rampen. Det skal internationaliseringsprogrammet Accelerace lave om på.

Læs mere
Fold sammen
»Accelerace!«

Med det ord er det som om starten til noget unikt går… Og det kan det også være. Accelerace er nemlig en fødselshjælper til unge videntunge virksomheder, der har et færdigudviklet produkt baseret på en unik teknologi eller et færdigt koncept baseret på en unik idé, der har internationalt potentiale.

Der er tale om et gratis fire måneders intensivt udviklingsforløb til udvalgte virksomheder som tager udgangspunkt i den enkelte virksomheds internationale potentiale og giver ”hands-on” hjælp til at finde vejen ud i verden.

Programmet, der er finansieret af Erhvervs- og Byggestyrelsen, er designet til at adressere problemet med, at vi i Danmark er gode til at starte virksomheder op, men knapt så gode til at få dem vækstet og internationaliseret, forklarer leder af programmet Lars Linå Jørgensen.

- Jeg skal bruge min tid rigtigt

Peter Thomsens blog: Er Kina redningen under en økonomisk nedtur?

Forberedelse baner vej for eksportsucces

Vær kritisk når du vælger partner

Millionstøtte skal skabe eksportsucceser

Strategi til vækst

- Accelerace er et forløb, der klargører virksomheden til vækst og giver den de værktøjer, der skal til for at virksomheden kan vokse internationalt. Igennem Accelerace udvikler virksomhederne en konkret og realistisk markedsstrategi der fastlægger den hurtigste vej ud til internationale kunder, investorer eller partnere. På baggrund af den lagte strategi får virksomhederne også støtte i et år til at føre planen ud i livet, fortæller projektleder for Accelerace Rebecca Scheel.

Hun forklarer, at forløbet i Accelerace er unikt da programmet har formået at tiltrække stærke kapaciteter indenfor iværksætteri og internationalisering af unge virksomheder.

- Vi er et program, der tager virksomhederne gennem en proces, hvor de finder ud af, hvem de er og hvordan de rammer deres kunder. Vi adresserer de tre hovedproblemer finansiering, den strategiske proces og de nødvendige netværk. Vi arbejder også konkret med at finde kunder eller teste virksomhedens ideer. Til det har vi et internationalt personale, der alle har specielle baggrunde. Det er folk, der selv har prøvet at starte virksomheder og har fået succes med det – og det er folk, der kan tilføje danske virksomheder noget, siger hun og fremhæver udover den danske leder af programmet Lars Linå Jørgensen, der har bygget fire internationale virksomhedssuccesser op, den amerikanske succesfulde iværksætter Ted Zoller, der blandt andet underviser i iværksætteri på University of North Carolina i USA.

Nye input- Hvorfor han er vigtig? Der er en række ”lessons learned” fra det amerikanske marked som er værdifulde for danske iværksættere da konkurrencen, ambitionsniveauet og professionalismen blandt start-up virksomheder i USA er meget forskellig fra det danske marked. Ted Zoller har selv været iværksætter og han kommer her og demonstrerer sine ideer om iværksætteri for danske virksomheder. Det tilfører helt klart de danske virksomheder noget, siger hun.

Nyt forløb til martsBag forløbet står Symbion, Tech Transfer Office, ScionDTU, Væksthusene og Connect Denmark. Ni danske virksomheder har været igennem forløbet, der finder sted i Symbion i København og til marts begynder et nyt. Ansøgningsfristen hos Væksthusene er 10. februar, 2009 og her er screeningen allerede gået i gang blandt de indkomne ansøgninger.

Ifølge Lars Linå Jørgensen skal virksomhederne, der ønsker at være en del af programmet, være klar til at accelerere deres vækst og have mod til at gå ud på de internationale markeder:

- Vi laver en screeningproces med Væksthusene og vores mål er, at finde de virksomheder, der har det bedste potentiale for international vækst. Deres produkt skal give ny værdi. Det vil sige, være inden for en ny niche eller tilbyde et markant bedre produkt indenfor en eksisterende branche. Det er dem vi går efter, siger han.

- Jeg skal bruge min tid rigtigt

Peter Thomsens blog: Er Kina redningen under en økonomisk nedtur?

Forberedelse baner vej for eksportsucces

Vær kritisk når du vælger partner

Millionstøtte skal skabe eksportsucceser