Professor: Ryanair kan blive nødt til at trække sig igen

En mulig kamp mellem Ryanair og den danske fagbevægelse vil højst sandsynligt ende med selskabets exit fra Kastrup, vurderer arbejdsmarkedsforsker.

Foto: PHILIPPE HUGUEN

Konflikten mellem det irske lavprisselskab Ryanair og den danske fagbevægelse vil blive langvarig og formentlig ende med, at Ryanair aflyser de ruter fra København, som selskabet ellers torsdag morgen har annonceret, at man vil åbne. Det vurderer Flemming Ibsen, som er arbejdsmarkedsforsker og professor emeritus ved Aalborg Universitet.

»Fagbevægelsen bliver ved, det er der ingen tvivl om. Det vil vare indtil Ryanair laver en overenskomst eller forlader lufthavnen, og vil formentlig blive det sidste,« siger Flemming Ibsen.

Hvis selskabet indvilger i at give personalet, der opererer i Kastrup, en overenskomst, vil kravene nemlig vokse frem på Ryanairs øvrige markeder, fastslår han.

»Du tager kampen for resten af Europa. Lykkes det heroppe, så er det en sejr, som vil give genlyd over hele Europa. På den måde er det en prøvesag, og dér er Danmark et godt sted at starte, for den danske fagbevægelse er formentlig den bedst organiserede, og den har stor erfaring med sympatikonflikter,« siger Flemming Ibsen.

Allerede torsdag morgen møder Ryanair en mur af protester fra den danske fagbevægelse foran pressemødet, hvor de nye ruter præsenteres, og det vil formentlig fortsætte, så længe selskabet arbejder i København. Det er i hvert fald ikke særlig sandsynligt, at det bliver fagbevægelsen, som opgiver konflikten, vurderer Flemming Ibsen.

»Fagbevægelsen bliver ved, det er der ingen tvivl om, og konflikten kan blive langvarig. Den danske fagbevægelse er stærk. Den er ekstremt godt organiseret i lufthavnen og har en strejkefond i ryggen. Det kan ramme Ryanair meget hårdt,« siger Flemming Ibsen.

Ryanair er berygtet for sine ansættelsesforhold, som sker uden overenskomst og til meget lave lønninger. Dermed rammes både personalet og de øvrige luftfartsselskaber, som skal forsøge at konkurrere på trods af, at deres personale arbejder på overenskomst og dermed typisk får højere løn, løn under sygdom og pensionsindbetalinger.

»Det er ikke til at konkurrere med, hvis Ryanair har piloter, der flyver for 10.000 kroner om måneden. Det brændstof, du bruger og de maskiner, du køber koster det samme for alle. De eneste, du kan konkurrere op er lønnen. Derfor er det her ikke kun de ansattes kamp. Det er en kamp, som er nødvendig at tage også for de øvrige luftfartsselskaber, som skal konkurrere, og som alle sammen har overenskomster, selv lavprisselskaberne,« siger Flemming Ibsen.

Konfliktvarslet betyder, at ingen medlemmer af Flyvebranchens Personale Union (FPU) må arbejde for Ryanair. Det kan udvikle sig til en sympatikonflikt, som vil betyde, at lufthavnens andre faggrupper vil afvise at betjene Ryanair.

Dermed vil selskabet hverken kunne fyldt brændstof på flyene, få leveret catering eller håndteret bagage.

»De møder en urokkelig mur og vil reelt blive lammet. Fagbevægelsen kan holde dem på jorden,« siger Flemming Ibsen.