Professor: Amazon overlever ikke i sin nuværende form

Mens mange danske detailhandlere frygter gigantiske Amazon, klinger andre toner fra Amazons hjemland. NYU-professor tror ikke på, at Amazon overlever i sin nuværende form.

”Fremtidens detailhandler er ikke Amazon, det er Macy’s,” siger Scott Galloway, professor i marketing på New York University. Fold sammen
Læs mere
Foto: PHILIPPE HUGUEN

LAS VEGAS. Amazon kan ikke overleve i sin nuværende form. Sådan lyder det fra professor i marketing på New York University, Scott Galloway.

Berlingske Business har mødt Scott Galloway, som har været blandt de 100 personer på World Economic Forums liste »Global Leaders of Tomorrow«, i Las Vegas. Her præsenterede han onsdag sit syn på fremtidens detailhandel ved konferencen Xchange, arrangeret af softwarefirmaet Demandware.

»Fremtidens detailhandler er ikke Amazon, det er Macy’s,« siger Scott Galloway.

Problemet for Amazon, forklarer Scott Galloway, er, at selskabet er en såkaldt pure player, som kun er digitalt forankret. Disse pure playere har ingen fremtid, lyder den hårde forudsigelse. De får nemlig hård konkurrence fra nye digitale aktører med dybe rødder i fysiske butikker.

Macy’s blev grundlagt i 1858, men de seneste år har det amerikanske stormagasin tilpasset sig den nye, digitale virkelighed med estimerede investeringer i teknologi og e-commerce på 2 milliarder dollar, svarende til cirka 14 milliarder kroner, mens 14 fysiske varehuse er lukket.

»Amazon er bygget op med hurtig levering. Men nu er der så mange andre, der tilbyder click and collect, hvor kunder kan hente deres varer hurtigere i fysiske butikker,« siger Scott Galloway.

En af Amazons største udfordringer i forhold til at tjene penge er virksomhedens enorme omkostninger på shipping. Shipping er år efter år blevet en større og større omkostningspost for Amazon, og i de første ni måneder af 2014 voksede posten med 39 procent. Samtidig er »click and collect« blevet mere og mere populært blandt forbrugerne både i USA og på europæiske markeder som Frankrig og Storbritannien.

Det er særligt de seneste par års intense investeringer og fokus på at give forbrugerne adgang til brands og butikker såvel digitalt som i den fysiske verden, der ifølge Scott Galloway presser pure players, herunder Amazon.

Men samme tendens har endnu ikke vist sig i Europa, hvor digital innovation generelt ikke kører i helt samme høre gear som i USA. Derfor er der stadig god grund til at frygte Amazon for danske detailhandlere.

»Den manglende innovation fra europæiske detailhandlere gør dem sårbare over for store spillere som Amazon,« siger Scott Galloway og tilføjer, at det i den forbindelse er en ulempe at være lille.

Digital innovation er nemlig dyrt. Til gengæld er der rig mulighed for at komme med på vognen - særligt for forhandlere med fysiske forretninger.

»Forretninger er det nye sort i e-commerce. I dag er butikker en feature,« lyder det fra den amerikanske professor.

Udover Macy’s er Dick’s Sporting Goods, stiftet i 1948, blandt de hurtigst voksende detailhandlere inden for e-commerce på det amerikanske marked.