Professionel bestyrelse vendte millionunderskud

Ledelse. Den første virksomhed på ruten for ErhvervsBladets Vækstbus, JC Snedkeri i Rødovre, kunne fortælle om positive erfaringer med en professionel bestyrelse. Virksomhedens fremtidige udfordringer ligger i at udvide kundekredsen.

Det 96 år gamle møbelsnedkeri, Jørgen Christensen Snedkeri i Rødovre, er altid blevet ledet som et klassisk familiefirma, men da økonomien begyndte at skrante, blev der taget nye midler i brug. Efter tre regnskabsår med underskud på op mod halvanden million kroner blev det vedtaget at ansætte en professionel bestyrelse. Og det bar frugt.

Halvvejs inde i regnskabsåret 07/08 kan virksomhedens direktør Jan Elbjørn konstatere et overskud på 600.000 kroner, og målsætningen for 2008 hedder et overskud på en million.

»Virksomheden var før styret af en familie, hvor to ejere på henholdsvis 81 og 86 havde det sidste ord. Det gjorde, at der manglede dynamik. Der kom kun meget lidt feedback til mig som direktion,« fortæller Jan Elbjørn.

Ifølge ham har ansættelsen af en professionel bestyrelse med bestyrelsesformand Preben Østergaard åbnet en hel ny verden.

»Vi har nu en situation, hvor jeg som leder hele tiden arbejder i et samspil med bestyrelsen. Den dynamik har spillet en afgørende rolle for at vende udviklingen i regnskabet,« siger Jan Elbjørn.

JC Snedkeri forsøger at forene design og moderne produktion for at tilfredsstille kunder, som efterspørger inventar, der ligger ud over sædvanlige standardprodukter. For eksempel den særprægede stol Harpen, som er lavet af den danske arkitekt Jørgen Høvelskov.

Han tegnede den mangestrengede stol i 1962, og nu udgør den en fast del af produktsortimentet i JC Snedkeri. Et sortiment, som samlet set hviler på tre ben: Storkunden Danske Bank, møbelproduktion, samt udførelse af individuelle inventarløsninger.

Fokus på salgEn af de ting som Vækstbussens eksperter pegede på under besøget, er vigtigheden af en udfarende salgsindsats.

Brian Stahlhut fra Keys2Passion, der er Vækstbussens salgsekspert, rådede JC Snedkeri til hurtigst muligt at ansætte en medarbejder, der har salg som sin primære opgave. Jan Elbjørn erkendte behovet for at ansætte en med den kompetence.

»Vi har nok lidt for tilbage­lænet blot ventet på, at telefonen skulle ringe, fordi vi ikke helt har haft energien til at varetage salget ordentligt. Jeg har lavet den klassiske fejl at sige, at salg tager jeg mig af, og så er det blevet skubbet i baggrunden af andre opgaver,« forklarer Jan Elbjørn.

Han slår fast, at han så snart det er muligt vil ansætte en person, der fokuserer på salg alene.

Harpen til udlandetNæste skridt for den københavnske håndværksvirksomhed ligger hos vores nordiske nabolande. Via udenrigsministeriets eksportråd har JC Snedkeri fået lavet en rapport, der peger på de muligheder, der er for at åbne et salg i Norge og Sverige, og virksomheden arbejder lige nu med at åbne salgskanaler i de to lande.

»Vi har folk på ambassaderne i Norge og Sverige, som varetager vores interesser. Derfor kan jeg sige, at vi forventer, at komme ind på de to markeder allerede i februar 2008,« siger Jan Elbjørn.