Producenter jubler over fladskærmssalg

Også Panasonic melder sig i jubelkoret med sorte tal i regnskabet som følge af et godt TV-salg.

Det er fladskærmene, der sikrer gode tal i regnskaberne for tiden. Foto: Everett Kennedy Brown, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fladskærmen er gu(l)d.

Sådan lyder mantraet hos de store elektronikproducenter, der på stribe aflægger pengerapport fra julehandelen - alle med budskabet om, at de nu går i sort efter et katastrofeår, og at det alt sammen er fladskærmens skyld.

Japanske Panasonic meldte fredag morgen om et overskud, der er tre gange så højt, som det har været i fem kvartaler. Interne nedskæringer og et øget salg af fladskærmsfjernsyn er væsentlige årsager til væg-til-væg-smilene i koncernen, der står bag Lumix-digitalkameraerne og Viera-fjernsynsapparaterne.

Tre gange så meget

Panasonic er verdens fjerdestørste producent af fladskærmsfjernsyn efter Samsung, LG Electronics og Sony. Det vigtige julekvartal, der traditionelt udgør en betragtelig del af årets omsætning, sikrede et driftsresultat på 101 milliarder yen (6 mia. kr.) mod 26,4 milliarder yen for et år siden. Det følger den retning, som også Samsung, Sony og Sharp senest har meldt ud om, og slår forventningerne hos analytikerne.

Panasonic hæver derfor forventningen til årets driftsresultat, der afsluttes med udgangen af marts, fra 120 til 150 milliarder yen.

Panasonic overtog i december ledelsen af Sanyo Electric, verdens største producent af genopladelige batterier.