Producent af kostbart kampfly lover flere kontrakter til Danmark

Fire forskellige jagerfly kæmper om at vinde danske politikeres gunst. Producenten bag en af de af amerikanske modeller i konkurrencen underskrev onsdag en hensigtserklæring på at lade dansk virksomhed få del i ordren.

Foto: Handout . / Reuters
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vi begynder et andet sted end ved to fyldepenne på Hotel Marriott i København denne solrige onsdag.

Langfredag nat i slutningen af marts skyndte to danske piloter sig ombord i deres F-16 jagerfly, kastede krængroret mod nordvest og pressede med fuld motorkraft de aldrende maskiner op i hastighed. En radaroperatør havde nemlig opfanget seks ukendte prikker på sin skærm på vej mod allieret luftrum. I netop den slags situationer får danske skatteydere fuldt udbytte af at have et bevæbnede jagerfly, for med vanlig sans for at forstyrre freden på kristne helligdage havde det russiske luftvåben sendt to bombemaskiner med jagerekskorte på øvelse over Østersøen. Deres mission var angiveligt at simulere et angreb på to militære anlæg ved Stockholm.

Nok skygge, ej skyde

De danske fly holdt sig på behørig afstand, for hverken dansk eller allieret luftrum var på vej til at blive krænket. Omvendt skulle russerne nødig få den idé, at Nato-alliancen ikke til hver en tid er i stand til at skyde tilbage, når flyvere fra øst kommer nær. Flyvevåbnet benævner det som »afvisningsberedskabet« Folk i uniform kalder den slags for en militær kapacitet, mens det for alle os andre kan oversættes til evnen til at gøre modstand. Den evne skal snart have en revision, for F-16 flyet har været i dansk tjeneste siden 1980, og står dermed til en snarlig udskiftning.

Nye fly nødvendige

Tilbage til nutiden er de to fyldepenne kommet i hænderne på Stephen O’Bryan fra amerikanske Lockheed Martin og Jan Jørgensen fra danske Danish Aerotech. De to skriver under på en erklæring om, at det danske selskab kan få lov at levere vedligeholdelsesløsninger af komponenter til det nye F-35 kampfly, der også kaldes Joint Strike Fighter.

»Hvis du sammenligner det med en bil, så leverer vi med aftalen sliddele som bremser, dæk, sæder, brændstofindsprøjtning. Altså alle de dele, som bevæger sig, og løbende skal tjekkes,« siger Jan Jørgensen, adm. direktør i Danish Aerotech.

Virksomheden holder primært til på Flyvestation Karup i Midtjylland, men har også en afdeling i Ballerup. Han er glad for den nye aftale, der betyder, at han skal ansætte op mod 25 nye medarbejdere. De nye arbejdspladser kommer selvom, at aftalen ikke engang på kort sigt ser ud til at give et afkast.

»Det er det, der er atypisk ved den her branche. At man skal være tidligt ude, og længe før der kommer guld i kassen,« siger Jan Jørgensen.

Han vurderer, at Danish Aerotech over tid kan vinde flere ordrer i de andre europæiske lande, der måtte vælge F-35eren til deres flyvevåben.

»Vi har nogle folk, der er vant til vedligeholdelsesproceduren på kampfly, og derfor nemt kan sætte sig ind i en ny type,« siger han, og henviser til, at Danish Aerotech allerede servicerer danske militærfly og våbensystemer.

Et men til milliarder

Der er dog et aber dabei ved aftalen, som de to herrer sætter deres signatur på. Aftalen forudsætter nemlig, at Folketinget vælger den amerikanske F-35 som afløser for F-16, og det er ikke sikkert, selvom at F-35eren tilskrives en favoritposition. Hele processen omkring købet af kampfly har været suspenderet i en længere periode, men synes nu politikerne på vej mod en endelig beslutning om typevalget i 2015. Det glæder Lockheed Martin.

»Vi har siden 2005 vidst, at det danske forsvar efterspørger en afløser for F-16. Det har vi planlagt vores salgsstrategi efter, samtidig med at vi har fundet danske partnere,« siger Stephen O’Bryan, vicepræsident for F-35 programmet i Lockheed Martin.

Dyr amerikaner har fået styr på produktionen

Hvis det danske flyvevåben vælger F-35, forventer Stephen O’Bryan at skulle levere omkring 30 fly omkring 2020. Oveni lokker producenten med udsigten til masser af muligheder for at danske virksomheder som Danish Aerotech kan hente udenlandske serviceaftaler, for Lockheed Martin regner at bygge op mod 3.500 F-35ere. Det amerikanske kampfly er på flere områder mere avanceret end de tre andre kandidater i danske konkurrence. Blandt andet har F-35eren udenpå en glattere profil, der gør den sværere at finde med en radar. På den anden side har udviklingen af flyet været særdeles problematisk med forsinkelser og budgetoverskridelser til følge. Det har Lockheed Martin nu fået styr på, påstår Stephen O’Bryan. I øjeblikket leverer man tre fly om måneden, og når man når 2020 er der omkring 700 F-35ere på vingerne. Produktionen er optimeret og følgelig blevet billigere. Den pris, som den danske regering skal købe flyet til, anslår Stepen O’Bryan til at ligge på omkring 430 millioner kroner stykket.

Svensker sov i hangaren

Et andet af de fire kampfly-kombattanter i konkurrencen er en videreudvikling af den svenske Jas-39 Gripen. Flyet missede Langfredag nat, hvor de seks russiske fly legede krig over Østersøen, en gylden mulighed for at vise sit værd. På trods af at svenskerne også havde set de seks prikker på radarskærmen, blev de svenske piloter på jorden. Næppe noget der vil fremgå af den svenske fabrikants salgstale overfor de danske politikere.