Problemer i Oman udløser rekordstort underskud i COWI

Ingeniørgiganten kom ud af 2012 med et dundrende underskud. Årsagen er en ekstraordinær hensættelse på et stort lufthavnsprojekt i Oman, som firmaet endnu ikke har fået betaling for.

Danske COWI har været rådgiver i forbindelse med udbygningen af Muscat-lufthavnen i Oman, hvor den britiske premierminster, David Cameron, fik en nærmest kongelig modtagelse, da han kort før jul ankom på statsbesøg. Formålet med besøget var at indgå en kontrakt på godt 23 mia. kroner på levering af britiske jagerfly – men styret i sultanatet har ikke kunnet finde penge til at betale COWI for de ydelser, virksomheden har leveret. Arkivfoto: Stefan Wermuth/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er en frustreret COWI-direktør, der i dag præsenterer koncernens årsregnskab for 2012. Et overskud på 34 mio. kr. i 2011 er nemlig vendt til et kæmpeunderskud på 174 mio. kr. i det forgangne år. Årsagen er en stor, ekstraordinær hensættelse på 238 mio. kr. til et lufthavnsprojekt i Oman, hvor ingeniørkæmpen endnu ikke har fået den betaling, den har krav på.

I 2005 vandt COWI projektet i sultanatet, hvor virksomheden skulle levere rådgivningsydelser og føre tilsyn i forbindelse med opførelsen af to store lufthavne. Siden har det samlet genereret en omsætning fra projektet på halvanden milliard kroner – men vejen dertil har været brolagt med problemer.

Hele tre gange er der kommet ny trafikminister, og hver gang har det givet anledning til en revidering af projektet, som har betydet, at tidsplanen er skredet. Derfor måtte COWI for nogle år siden sande, at kontrakten – der løb til udgangen af 2012 – ville udløbe, førend rådgiverne var færdige med at levere deres ydelser.

Derfor startede COWI en genforhandling af aftalen, som varede 15-16 måneder, indtil parterne i sommeren sidste år smed håndklædet i ringen og måtte sande, at det var umuligt at nå til enighed.

Alligevel fortsatte den danske virksomhed med at levere de ydelser, som den var forpligtet til i kontrakten, frem til årets udløb. Det skete på trods af, at sultanatet i Oman allerede i april indstillede samtlige betalinger. Og det er disse penge, som virksomheden nu må hensætte, og som derfor giver det største underskud i koncernens historie.

Håber på en løsning

Topchef Lars Peter Søbye ærgrer sig over situationen, men hæfter sig ved, at virksomhedens basisforretning kører godt og leverer fin indtjening, samt at omsætningen er steget med ni pct. til over 5,1 mia. kr.

»Det her er helt sikkert en skramme. Der er ikke nogen på denne jord, der er mere ked af det her, end jeg er. Men jeg hæfter mig ved, at vores kerneforretning – motoren i virksomheden – kører flot, og jeg er ikke i tvivl om, at vi vil indfri vores strategi om en indtjening mellem fem og otte pct. i 2015,« siger han.

I disse dage forbereder virksomheden sammen med eksterne eksperter og advokater det endelige krav, som bliver sendt til trafikministeriet i Oman i marts, så COWI kan få sit tilgodehavende.

Lars Peter Søbye, når kunden ikke har betalt siden april, hvad får dig så til at tro, at den pludselig gerne vil alligevel?

»Fordi vi kommer med et gennemarbejdet krav. Det får trafikministeren i Oman mere end svært ved at sige nej til, og derfor forventer jeg også, at han betaler. Ellers er der jo mulighed for at tage juridiske skridt, men det er alt for tidligt at sige noget om det endnu. Nu håber jeg på, at vi finder en løsning i mindelighed.«

Satser på Norden og USA

Under genforhandlingerne af aftalen fremsatte sultanatet i Oman et krav om, at COWI blandt andet skulle stille med en projektforsikring på mere end tre milliarder kroner. Ifølge topchef Lars Peter Søbye var det på ingen måde muligt at skaffe en sådan forsikring på verdensmarkedet, og da kravet alligevel blev fastholdt, valgte COWI at opgive en forlængelse af kontrakten. I stedet startede en ny udbudsrunde, hvor den amerikanske virksomhed Hill International endte med at vinde ordren. I udbudsmaterialet var der pludselig ikke noget krav om en projektforsikring i den størrelsesorden.

Er I blevet kørt ud på et sidespor?

»Det er svært at sige, hvad der er foregået. Jeg kender ikke de vilkår, som den nye leverandør har fået, indgående nok til at kunne vurdere det,« siger Lars Peter Søbye.

Som Berlingske kunne fortælle i sidste måned, har COWI besluttet af neddrosle aktiviteterne i Mellemøsten markant for i stedet at satse benhårdt på Norden samt det amerikanske marked, hvor virksomheden netop har foretaget et opkøb af en tunnelspecialist. Situationen i Oman er ifølge Lars Peter Søbye langtfra den eneste årsag til beslutningen.

»Men det er klart, at en sådan oplevelse betyder, at man ser endnu mere kritisk på ordrer i regionen. Det kan godt være, at der er et marked og en masse byggekraner, men det nytter jo ikke noget, hvis man ikke får sine penge,« siger han.