Privatisering giver lokomotivførere højere løn

Danske lokomotivførere kan se frem til markante lønforbedringer og har tilsyneladende ingen grund til at frygte en privat arbejdsgiver, når Kystbanen mellem Helsingør og Øresundsbroen på Amager bliver udliciteret.

»Vi vil fortsat være lønførende. Da vi hævede lønnen for fire år siden i Jylland, var det i form af en fremmødebonus, som animerede personalet til at møde. Vi gjorde jobbet attraktivt for at få en minimal udskiftning af personalet. Det er lykkedes med en personaleomsætning helt nede omkring to procent«, siger således Johnny Hansen, der er administrerende direktør i Arriva, til Politiken.

Arriva har i øjeblikket lokaltogtrafikken i Vest- og Midtjylland og er et af de private selskaber, der er med i opløbet om Kystbanen. Arriva overtager senere på året de skånske regionalbaner, og i den forbindelse bliver lønnen sat op med ti procent.

Lokomotivførernes fagforening, Dansk Jernbaneforbund ser kritisk på udliciteringen af Kystbanen. Forbundet er betænkelig ved, at andre togselskaber end DSB skal passere Københavns Hovedbanegård, og savner en løsning for de lokomotivførere, der er tjenestemænd og ikke kan flyttes til en privat arbejdsgiver.

Men samtidig øjner jernbaneforbundet chancen for at udnytte konkurrencen om lokomotivførerne til at skaffe bedre løn- og arbejdsvilkår.

»Jeg er ansat til at få det bedst mulige til mine medlemmer«, siger jernbaneforbundets formand, Ulrik Salomonsen, til Politiken.

DSB kæmper for at bevare sin trafik på Kystbanen, om end det i så fald kommer til at foregå i et samarbejde med DSB's britiske partner First Group, som har stået for togtrafikken i Skotland siden 2004.

Det er ikke kun lokomotivførere, men også servicepersonale og billetsælgere, der har oplevet bedre tider hos First Group.

Forklaringen er nemlig ikke kun rift om lokomotivførerne, men også, at antallet af passagerer i Skotland er steget med 9 procent på to år. I Midt- og Vestjylland er passagertallet vokset med 7 procent efter privatiseringen, skriver Politiken.

Da Arriva i 2003 overtog togene i Midt- og Vestjylland, blev lokomotivførernes og andet personales løn straks sat op med omkring 10 procent.

»Arriva står ikke bagest i køen, når pengene skal op af lommen, og de behandler absolut deres personale på en anstændig måde. Arrivas lokomotivfører tjener bedre end dem i DSB«, siger Jernbaneforbundets Ulrik Salomonsen til Politiken, og det indtryk bekræfter HK:

»Vi har haft en god og solid lønudvikling«, siger Andreas Hasle fra HK Trafik & Jernbane.

Kilde: Politiken