Private tv-kanaler blæser frem

Danske tv-seere foretrækker i stigende grad de kommercielle tv-kanaler frem for de klassiske statslige aktører som DR og TV 2.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

År for år æder de kommercielle tv-virksomheder som Viasat og SBS sig langsomt ind på de statslige aktører. Den store vinder i 2010 var SBS-familien, hvis man kigger på den kommercielle målgruppe mellem 21 og 50 år.

Her gik de fire SBS-kanaler fra en markedsandel på 14,4 pct. til 15,7 pct., og det var især trukket af en fremgang hos Kanal 5. Også Viasat-kanalerne kan se tilbage på et godt år, da både TV3, TV3 og TV3 Puls alle viste fremgang.



Hovedkanalen TV3 dog i beskeden målestok, mens 3 oplevede et rekordår, hvor bl.a. FC Københavns to Champions League-opgør mod FC Barcelona blev kanalens mest sete. Derimod kunne TV 2 notere en bemærkelsesværdig tilbagegang på næsten 3 procentpoint, og det er den tydelige effekt af overgangen til digitalt tv i slutningen af 2009, som betød, at ikke kun DR og TV 2 har bred udbredelse.

»Det er første år, at man kan se effekten, og den er egentlig som forventet. Omvendt har de ikke haft succes med deres programmer, og de har befundet sig i en programmæssig småkrise,« vurderer Flemming Jensen, broadcast director hos Mediaedge:CIA. til Jyllands-Posten.