Store, amerikanske dagligvareproducenter har efter utallige prisstigninger ramt loftet og er nu tvunget til at sætte priser ned, udstede rabatkuponer og betale for at få produkterne sat frem forrest på hylderne i forsøget på at holde salget oppe.

I USA er 28,6 procent af alle produkter blevet solgt med sådanne nedslag i de seneste 12 måneder frem til sidst i juni, viser nye tal fra analysefirmaet NielsenIQ. For tre år siden var det 25,1 procent, skriver den britiske finansavis Financial Times.

»Forbrugerne stemmer med deres tegnebøger. Hvis prisen stiger for aggressivt, vil forbrugere masser af gange skifte mærker. De vil købe ind i andre butikker,« siger Carman Allison, direktør i NielsenIQ.

Også i Europa, som er et stort marked for de amerikanske producenter, forsøger man i stor stil med rabatter at få folk til at købe varerne men uden større held.

I Europa er reklametiltag på fødevarer og andre forbrugerprodukter – som snacks, mælkeprodukter, kød, shampoo, bleer og hovedpinetabletter – steget med 15 procent i 1. kvartal 2024 i Storbritannien, Tyskland, Italien, Spanien og Holland, viser tal fra analysefirmaet Circana. Men alligevel er salget ikke steget som planlagt.

Dog var faldet i salget i januar-marts kun på 0,2 procent mod minus 1,1 procent for et år siden.

2024 bliver et udfordrende år

I USA har General Mils, som producerer blandt andet Cheerios og andre morgenmadsprodukter, brugt 20 procent mere på rabatkuponer, og hos Mondelez, som producerer blandt andet Ritz og Toblerone-chokolade, erkender finansdirektør Luca Zaramella, at det bliver et »udfordrende« år i USA.

Apotekskæden Walgreens Boots Alliance advarede i sidste uge om, hvordan forbrugerne er blevet langt mere selektive, hvorfor kæden har brugt langt flere penge på at få besøgstal og kundeloyaliteten i vejret. Skoproducenten Nike mister også omsætning og arbejder nu på fodtøj, som skal prissættes til mindre end 100 dollar (690 kroner).

To tredjedele af den amerikanske økonomi udgøres af forbrugernes indkøb. I Danmark er det omkring halvdelen af økonomien, der udgøres af privatforbruget.

»Hvis forbrugerne begynder at føle sig mere prisbevidste, må man spørge sig selv, hvordan det påvirker forbrugeraktierne specifikt, hvordan det påvirker defensive aktier mere bredt, og hvordan det påvirker økonomien som helhed,« siger Steve Sosnick, chefstrateg hos handelsplatformen Interactive Brokers, til avisen.

Flere og flere virksomheder rapporterer i deres regnskaber, hvordan forbrugerne har skåret betydeligt ned på deres forbrug som følge af de mange prisstigninger. Nestlé, McDonald's og Pepsi er nogle af dem, der mærker sig ramt, fordi også lavindkomstforbrugere i USA skærer ned.

Få dit »Business-overblik« hver morgen

Vi læser erhvervsnyhederne og tjekker aktiekurserne, før du står op, så du kun behøver at læse overblikket i din indbakke for at være opdateret.