Prisregn over dansk detailhandel

Med Lego som modtager af dansk detailhandels fornemste pris og en stribe andre priser, var aktører fra hele den danske detailbranche samlet til fest torsdag.

Foto: FABIAN BIMMER

Konkurrencen er stenhård. En bølge af udenlandske aktører vælter ind over grænserne på discountmarkedet. Danskerne bruger for få penge på forbrug.
Der er med andre ord masser af udfordringer, hvis man er aktør i dansk detail - hvad enten man driver butikker, rene webshops eller er leverandør.


Men torsdag var det ikke udfordringerne, men i stedet en fejring af dem der faktisk har knækket koden, og vundet vejen ind til kundernes hjerter, som blev kåret ved den store årlige detailprisuddeling, som brancheforeningen Detail Forum står bag.


Kulminationen på aftenen var kåringen af Lego, som modtog dansk details fornemste pris, MMM-prisen, som gives en gang om året til en person eller en virksomhed, der på særlig vis har haft betydning for detailhandelen i Danmark.

Blandt de tidligere vindere er Coop, Tiger-stifter Lennart Lajboshitz, Lars Larsen og Herman Salling. Lego vandt prisen foran de to mednominerede Søstrene Grene og Lidl.
Lego fik prisen på grund af den enestående udvikling virksomheden har været igennem i løbet af de sidste 15 år.


Som virksomhed leverer Lego forrygende økonomiske resultater og som driver i detailhandelen er Lego-produkterne afgørende for mange butikker.
MMM-prisen var dog langtfra den eneste pris, som blev uddelt ved priskåringen.


Morten Strunge - den kendte iværksætter - modtog Retail Entrepreneurship Prisen, en pris som gives til aktører, som tænker nyt og er i stand til at skabe forretning ud af gode idéer.
Strunges særlige evne til at tænke ud af boksen, f.eks. med Mofibo og mobilselskabet Onfone havde overbevist dommerpanelet om, at han skulle vinde foran de to øvrige nominerede, elektronikkæden Power og madspildapp’en, Too Good to Go.


Berlingske Business var også en del af fejringen og står således bag uddelingen af Berlingskes Detailhandelspris. Prisen går til en virksomhed som har skabt en detailrettet kampagne, som har formået at brænde igennem, skabe loyale kunder og været med til at sætte en virksomhed på landkortet.
I år vandt Stark prisen, ikke mindst baseret på resultaterne af ’Det skal bygges væk-kampagnen’, der har øget kendskabsgraden til Stark voldsomt. De øvrige nominerede i kategorien var Spar og Hennes & Mouritz.


Årets detailkåring bød på to helt nye priser - Årets kundeopleveser og Årets Omnichannel.
I en tid, hvor kunderne bliver stadig mere troløse, giver det god mening, at sætte ekstra fokus på, hvilke detailaktører, som formåer at sætte kunderne i centrum. Bedst til det - og altså vinder af Årets Kundeoplevelse blev Nespresse, som er kendt for deres kaffekapsler, deres forretninger og som blev berømmet for fremragende service og nytænkning overfor kunderne. De øvrige nominerede i kategorien var 7-eleven og fiskebutikken Hav.dk.


Vinder af prisen for årets Omnichannel blev Bolia.com, der dygtigt har formået af få deres fysiske og virtuelle butik til at smelte sammen. Nominerede i kategorien var Markberg og Vigo.dk, som er Rema1000’s indkøbsapp.