Priskrig sikrer »3« flere kunder

23.000 nye mobilkunder er kommet til »3«, som dog tjener færre penge på grund af de aggressive tilbud.

»3«s lavprismobilselskab, Oister, fortsætter sin aggressive stil. Det henter mange nye kunder til selskabet men giver ikke mere på kistebunden. Fold sammen
Læs mere

Aggressive tilbud fortsætter med at trække kunder til mobilselskabet »3«, men der kommer ikke flere penge i kassen af tilstrømningen.

»3«, som er det mindste af de fire store teleselskaber i Danmark, har i årets første to måneder hentet yderligere 23.000 mobilkunder. I julekvartalet rundede selskabet for første gang milepælen på en million kunder og har med udgangen af marts 1.049.000 mobilkunder hos »3« selv og lavprisselskabet Oister, som aggressivt fortsætter med at presse priserne.

Færre penge i kassen

Selv om det bringer flere kunder i butikken og dermed skaber større omsætning - den er vokset fra 699 millioner kroner i 4. kvartal til nu 757 millioner. Men driftsresultatet falder markant til 152 millioner kroner mod 181 millioner i 4. kvartal. Også indtjeningsmargenen er dykket fra 26 procent i julekvartalet til 20 procent i årets første to måneder.

Regnskabsperioden er forskudt hos »3« og dækker december-februar mod de øvrige selskabers almindelige kvartaler.

»3« ejes med 60 procent af Hongkong-konglomeratet Hutchison Whampoa og med 40 procent af den svenske milliardærfamilie Wallenbergs investeringsselskab, Investor AB, og arbejder i både Sverige og Danmark. I Sverige har »3« nu 1.730.000 mobilkunder.

Faldende forbrug

I modsætning til tidligere opgiver Investor ikke længere, hvad det gennemsnitlige månedsforbrug pr. mobilkunde er hos »3«. Det har gennem hele 2013 været faldende, fra 199 kroner i begyndelsen af 2013 til 173 kroner om måneden med udgangen af året. Teleselskaberne kæmper alle med at holde månedsforbruget stabilt, så de sikrer sig faste indtægter. Stabile priser er udtryk for, at den heftige mobilkrig tager af, men netop »3« har gennem Oister holdt fast på at ville tage mange nye kunder ind, selv om de ikke nødvendigvis forbruger meget mere.

Telia fremlagde onsdag morgen sit kvartalsregnskab. Den svensk-finske telegigant, som hører til blandt verdens ti største mobilselskaber, vandt yderligere 12.000 kunder og har nu 1.534.000 og har driftsresultat, der ligger præcis som for et år siden men med en bedre indtjeningsmargen, som er vokset fra 12,5 til 12,8 procent.