Priskrig på spillemaskiner

Microsoft skærer en femtedel af prisen på sin Xbox 360 for at hale ind på Nintendos Wii og Sonys Playstation.

Foto: ISSEI KATO
Spillepriskrigen slår nu til med fuld styrke i Japan. Microsoft sender nu en billigudgave af sin Xbox 360-videospillemaskine på markedet, hvor Nintendo i forvejen slås intenst med Sony.

Med manøvren satser Microsoft på at tilbageerobre vigtige dele af det lige så vigtige, japanske marked, hvor Microsoft er på udebane, mens Nintendo med sin Wii og Sony med sin Playstation Fra 6. marts skære Microsoft en femtedel af prisen på sin Xbox 360-maskine. Billigmodellen kom på det amerikanske marked sidste år, hvor den kan købes for 280 dollars. Ifølge Microsoft er der på verdensplan solgt 17,7 millioner Xbox-maskiner, men koncernen vil ikke oplyse tal for de enkelte områder af kloden. Til sammenligning har Nintendo på langt kortere tid solgt 20 millioner Wii-maskiner, mens Sony - med noget besvær - er sluppet af med 10,5 millioner Playstation 3-maskiner, som kom på gaden sammen med Wii sidst på året i 2006. Forgængeren, Playstation 2, sælger dog stadig stort, og disse tal skal lægges oveni.

Tal for januar viser, at for hver solgt Playstation 3 i Japan blev der solgt tre Wii-maskiner. Nintendo solgte knap 480.000 Wii på fire uger i januar, mens Playstation 3 solgte i 166.000 eksemplarer, har spillemagasinet Enterbrain gjort op. Nintendo har siden, 31. januar, lanceret sit nye spil med Mario-brødrene, »Super Smash Bros. Brawl«. Microsoft solgte ifølge bladet 27.000 Xbox 360.