Priskrig på spillemaskiner

Nintendo kaster sig med ud i priskrigen og skærer en femtedel af prisen på sin Wii.

Nintendo skærer en femtedel af prisen på sin Wii-maskine. Foto: Lennart Preiss, DPA/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lavere priser skal få salget af spillemaskiner som Nintendo Wii og Sony Playstation i vejret igen.

Derfor sænker japanske Nintendo nu prisen på sin Wii-konsol med 20 procent for at slå igen mod Sony og Microsoft. Allerede på søndag falder prisen på en Wii i USA med 50 dollars til 199,99 dollars, og i hjemlandet Japan sættes den ned 1. oktober.

Bange for konkurrenterne

I sidste måned skar Microsoft 100 dollars af prisen på sin Xbox 360-konsol, og Sony kappede 100 dollars af prisen på sin Playstation 3. Nintendo er faktisk den af de tre, der sælger bedst, takket være den nyskabende brug af intuitive spil, der er lette at komme i gang med, og som giver hektisk bevægelsesaktivitet foran skærmen. Microsoft og Sony har hidtil satset mere på traditionel grafik på skærmen.

Men også Nintendo har imidlertid mærket tilbagegangen i salget under finanskrisen og er formodentlig blevet bange, da konkurrenterne satte priserne ned på deres spillekonsoller for at vinde markedsandele.

Analytikerne mener, at Nintendo vil få held med sin strategi.

Sony: Vi storsælger

Sony, som også er japansk, siger selv, at salget af Playstation 3 nåede en million styk på de tre uger, der er gået, siden en tyndere og billigere udgave af maskinen kom på markedet. Sony antyder ligefrem, at den store efterspørgsel kan give tomme hylder i butikkerne.

»Vi ligger omkring 300 procent højere, end hvor vi var før prisnedsættelsen, og vi er betydeligt over, hvor vi lå sidste år,« siger Jack Tretton, topchef for Sony Computer Entertainment i USA.

Han forventer, at Sony når sit mål om at sælge 13 millioner maskiner inden udgangen af marts 2010 mod 10,06 millioner i sidste år.

Nedgang på 25 procent

Salget af de såkaldte konsol- eller videospil og udstyret til at afspille dem er dalet drastisk de seneste seks måneder. Alene i august dykkede det med 25 procent. Ud over lavere priser kommer der i de kommende måneder - og i god tid inden den store julehandel - nye udgaver af de storsælgende spil »Halo«, »Guitar Hero« og »Call of Duty«.

Spillemaskinerne kan også bruges som DVD- eller sågar Blu-ray-afspillere, hvilket er med til at skabe en bredere interesse for dem.