Priskrig i Storbritannien rammer Aldi

Supermarkedskæden Aldis indtjening på det britiske marked falder for tredje år i træk. Den økonomiske nedtur skyldes blandt andet hårde konkurrenceforhold i Storbritannien, hvor selskabet kæmper mod rivalerne Tesco og Sainsbury's med flere butikker og lavere priser.

Supermarkedskæden Aldis indtjening på det britiske marked falder for tredje år i træk. Den økonomiske nedtur skyldes blandt andet hårde konkurrenceforhold i Storbritannien, hvor selskabet kæmper mod rivalerne Tesco og Sainsbury's med flere butikker og lavere priser. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHANNES EISELE

Det skriver the Telegraph.

I kølvandet af finanskrisen valfartede britiske forbrugere til den tyske discountkæde. Mens britiske rivaler lukkede butikker på stribe åbnede Aldi hundredvis af dagligvareforretninger. Ifølge brancheorganisationen Kantar Worldpanel har Aldi i dag en markedsandel i Storbritannien på 6,9 pct.

Dog har Aldis satsning på priskrig og forretningsekspansion gjort et stort indhug i selskabets driftsoverskud, der i år er faldet med 17 pct.

»I forhold til vores overskud er vi meget glade for vores performance i år. Siden vi startede i Storbritannien i 1990 har vi haft et langsigtet fokus, og ikke blot tænkt på kortsigtet profit,« siger Matthew Barnes, administrerende direktør for Aldi i Storbritannien og Irland, til the Telegraph.

I 2016 investerede Aldi 450 mio. pund i nye butikker og distributionscentre i Storbritannien og Irland. Derudover vil selskabet åbne 70 nye supermarkeder i 2017, som et led i en målsætning om at have over 1000 butikker i Storbritannien inden 2022.

Ud over nye butikker har Aldi også planer om at udvide sortimentet. I fremtiden skal man kunne købe luksusvarer og flere friske grøntsager.

/ritzau/FINANS