Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Playstation 3 slog Nintendos Wii-konsol af pinden i september, hvor Microsofts Xbox 360 blev en sikker treer, viser tal for septembersalget fra analysefirmaet NPD Group. Sony solgte 134 procent fleere Playstation 3-maskiner efter at have sat priserne ned og dermed fulgt konkurrenterne. Sony og Microsoft skar 100 dollars af prisen, Nintendo 50 dollars.
Solgt for 1,28 milliarder dollars
Samtidig steg salget af videospil og - tilbehør i USA med beskedne en procent i forhold til for et år siden, da krisen satte ind. Det er selve spilsalget, der trækker i vejret. Det er gået fem procent frem, mens salg af tilbehør er vokset med to procent. Til gengæld er salget af selve spillemaskinerne faldet med seks procent. I alt blev der i september omsat for 1,28 milliarder dollars på videospilmarkedet.
I seks måneder i træk er det ellers gået støt nedad for branchen, der havde håbet at gå fri af krisen, eftersom folk havde brug for noget at underholde sig med midt i alt mismodet.
»En procents vækst i denne virkeligt udfordrende økonomiske situation er ret positivt,« mener topchefen for Sony i USA, Jack Tretton.
Nye spil på vej
Nye spil udgives i den kommende tid forud for julesalget, som traditionelt er det tidspunkt af året, hvor der sælges mest forbrugerelektronik.
Det bedst sælgende spil var »Halo 3: ODST« til Xbox 360, fulgt af »Madden NFL« til Xbox og til Playstation 3 samt »Wii Sports Resort«. På top 10-listen ligger også »The Beatles: Rock Band« og »Guitar Hero 5«.