Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Det er dog ikke den økonomiske afmatning, der er årsag til problemerne.
»Branchen sælger stadig nogenlunde det samme, målt i styk. Men fordi priserne på elektronik er faldet, er omsætningen også faldet,« lyder meldingen fra BFE-direktør Allan Bugge.
Der er dog ikke umiddelbart nogen grund til at formode butiksdød i større stil, for afmatningen kommer efter at branchen som helhed har næsten fordoblet sin omsætning siden 1999 til 11,3 mia. kroner i 2007. Samtidig er priserne på eksempelvis fladskærm-TV i frit fald på grund af hård konkurrence og teknologier, der nu har nået et højt niveau af modenhed.
Skønnet fra brancheforeningen viser desuden, at danskerne langt fra er holdt op med at shoppe ting til stikkontakten. Godt hver anden danske husstand er nu i besiddelse af et fladskærm-TV, og Branchen Forbruger Elektronik forventer, at de nuværende salgstal på godt 600.000 styk årligt, vil holde sig de næste par år. Det skyldes blandt andet digitaliseringen af det danske sendenet, der fra slutningen af i år vil tvinge tusindvis af danskere til enten at købe en særlig boks eller et helt nyt TV, hvis de fortsat vil kunne bruge det til noget.
Blu Ray fanger ikke
To ting stikker dog særligt i øjnene, når man nærstuderer tallene over danskernes elektronikforbrug. Selv om den gammeldags videobåndoptager for længst er blevet teknologisk forældet, har 66 procent af de danske husstande stadig sådan en. Det nye format for DVD, Blu Ray, der ellers lover sublim billedkvalitet, har til gengæld ikke fanget danskerens opmærksomhed. Kun 15.000 investerede i en Blu Ray-afspiller, og det tal vil maksimalt stige til 40.000 i de kommende to år, vurderer BFE.
Det er blandt andet streaming af film direkte fra internettet, der konkurrerer mod de upraktiske DVD-medier.
Danskernes lyst til at investere i nye digitalkameraer og MP3- afspillere har tilsyneladende heller ikke sat sig. Det til trods for, at mobiltelefoner efterhånden er så gode til både at tage billede og afspille musik at de ofte vil kunne afløse de andre enheder i en snæver vendning. I 2008 investerede 625.000 danskere i et nyt digitalkamera, mens 540.000 købte en MP3-afspiller.
Branchen Forbruger Elektronik forudser, at det næste store hit bliver de digitale billedrammer, der er små fladskærme, som viser familiens fotos – og meget andet.
Se flere billeder fra årets CES messe
Det får du i stikkontakterne i 2009
Læs også:
De ti dummeste IT-spørgsmål
Kartel forhindrede billigere fladskærme
Dansk opfindelse skal ændre musiksalget