Prisen skal sikre succes for elbil-projekt

Fra 1.495 kroner om måneden for at blive kørende i en elbil. Aggressiv prisstuktur skal føre elbilerne frem blandt de mest solgte i Danmark.

Administrerende direktør Anders Eldrup fra Dong Energy aftager den første elbil fra Better Place - som Dong har investeret massivt i. Fold sammen
Læs mere
Foto: Fotograf Jasper Carlberg
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I et af landets største og bedst bemandede udstillingsrum skal elbil-koncernen Better Place overbevise danskerne om, at benzin- og dieselbiler hører fortiden til, og at elbiler er sagen i fremtiden.

Og at prisen ikke må være den faktor, der får danskerne til at tøve, understreger stifteren af Better Place, Shai Agassi, gentagne gange i forbindelse med indvidelsen af Better Place Centret i Hellerup.

”Vores ambition er at tilbyde en bedre og billigere billøsning til danskerne, end vores største konkurrenter - de fossile biler. Vores mål er at gøre elbilen til den mest solgte bil i Danmark. Nu er det op til danskerne at tage imod modellen,” siger Shai Agassi.

Den første dansker, der bider på, er Anders Eldrup - administrerende direktør i Dong Energy, der er storinvestor i Better Place. Som den første kunde skrev han i dag under på en abonnementsaftale med Better Place om en bil til privat brug.

Priserne for at komme til at køre i eilbil er delt op i to dele. Dels en indkøbspris på elbilen - i dag tilbyder Better Place kun den nyudviklede elbil Renault Fluence Z.E. En bil der koster 205.000 kroner i indkøbspris uden batteriabonnement.

Og dels batteriabonnement inklusive fri udskiftning og opladning af batterierne. Her giver Better Place et valg mellem flere forskellige pakker, for eksempel:

10.000 km om året for 1.495 kr. om måneden. 20.000 km om året for 1.895 kr. om måneden. 30.000 km. om året for 2.495 kr. om måneden. 40.000 km om året for 2.995 kr. om måneden.

Dertil kommer i alle tilfælde et oprettelsesgebyr på 9.995. kr. Abonnementsaftalen løber for fire år.

Det er priser, der gør elbilerne konkurrencedygtige i forhold til benzin- og dieselbiler, lyder det fra selskabet. Shai Agassi mener da også, at tiden for benzinbiler synger på sidste vers:

”Stenalderen sluttede jo ikke, fordi vi løb tør for sten. Den sluttede, fordi vi fandt bedre løsninger. Det samme vil oliealderen gøre.”

Biler man bestiller nu hos Better Place, vil kunne leveres fra oktober.

Better Place har flere gange mødt kritik for, at selskabet skaber et monopol ved at satse på en egen standard for batteriudskiftning og ved at samarbejde ensidigt med Renault.

”Vi satser på åbne standarder, men selvfølgelig er vores teknologi i dag unik. Der er jo ikke andre, der har investeret hundredevis af millioner i elbiler, og derfor står vi nu alene. Men mit håb er da, at flere kommer med. For lige nu er det kun os, der bærer omkostningerne ved at skabe et nyt marked,” siger Shai Agassi.

Også Renault håber, at andre producenter snart kaster sig helhjertet over elbil-udviklingen:

”Alle er jo enige om, at der skal ske noget. I dag står bilindustrien for 12 procent af verdens CO2-udledning, og det tal vil stige, efterhånden som markeder som Kina og Indien køber flere og flere biler. Det er ikke holdbart, og derfor mener vi, at elbilen er den eneste vej at gå,” siger Phillipe Klein, vicedirektør i Renault-koncernen.