Prisen på kaffe falder – bare ikke for dig

Prisen på råvarekaffe er faldet de senere år. Alligevel er prisen for forbrugerne blevet højere, viser beregninger. Spørgsmålet er, hvor avancen lander.

Foto: Mathias Løvgreen Bojesen. Mens prisen på kaffebønner er raslet ned de senere år, har danskerne måtte sande, at priserne for forbrugerne bare vokser og vokser. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Mens prisen på kaffebønner er raslet ned de senere år, har danskerne måtte sande, at priserne for forbrugerne bare vokser og vokser.

I begyndelsen af 2011 blev et pund (0,45 kilo) kaffebønner solgt til omkring 14 kroner. I januar 2016 var prisen, der måles på arabica-bønner, så kravlet ned i knap otte kroner, viser en gennemgang, Berlingske Business har foretaget.

Men i den samme periode er den pris, forbrugerne betaler for kaffe, steget med 25 procent, viser beregninger som seniorrådgiver Henning Otte Hansen fra Københavns Universitets sektion for Produktion, Markeder og Politik har lavet.

Han konkluderer, at markedet ikke fungerer optimalt.

»Der er jo en udvikling over flere år. så det handler ikke om et øjebliksbillede. Som forbruger gælder det blot om at købe discountkaffe og billig kaffe – det kan presse forbrugerprisen ned igen,« siger Henning Otte Hansen.

Fra Peter Larsen Kaffe lyder det, at producenterne ikke er herre over forbrugerpriserne. En forklaring kan dog være, at der i øjeblikket er mangel på såkaldt certificeret kaffe på grund af stor efterspørgsel. Og det får priserne til at gå op, forklarer udviklings- og kommunikationschef, Lars Aaen.

»Dette spiller ikke kraftigt ind i lavprissegmentet, men i Peter Larsen Kaffe-regi er det markant, da vi fokuserer så kraftigt på mere eksklusive kvalitetsvarianter som højlands­kaffe, helbønne og certificeret kaffe,« siger han.

I Coop, der tæller Kvickly, Brugsen og Fakta, erkender analysechef Lars Aarup, at prisen på almindelig filterkaffe ikke er faldet i takt med faldet i verdensmarkedsprisen.

»Vi har ikke fået en øget avance på filterkaffe. Den svinger lidt op og ned, men ligger meget stabilt,« siger han.

Samtidig påpeger Lars Aarup, at stigningen i de danske forbrugerpriser hænger sammen med, at danskerne i stadig højere grad vælger specialkaffe, der koster mere end den mere uforarbejdede kaffe.

»Derfor kan forbrugerpriserne i Danmark ikke sammenlignes én til én med verdensmarkedsprisen. Men forventningen er, at prisen på filterkaffe vil falde i løbet af års tid, hvis faldet på verdensmarkedsprisen fortsætter,« siger han.

Hvem tager gevinsten?

Det fortoner sig i det uvisse, hvilke led der skummer fløden på kaffen. Når verdensmarkedsprisen falder, tyder intet på, at de lokale kaffebønder får mere for deres kaffe, påpeger Henning Otte Hansen fra Københavns Universitet.

»Man kan ikke se, hvor i værdikæden der er en øget avance,« siger han.

Henning Otte Hansen bakkes op af cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Martin Salamon. Han mener, at det alt for ofte ses, at prisstigninger på råvarer slår hurtigt igennem på forbrugerpriserne, mens det går meget langsommere med at give gevinsten ved prisfald på råvarer videre til forbrugerne.

»Hvis konkurrencen fungerede ordentligt på detail- og engrosmarkederne, ville vi ikke se denne tendens, som forbrugerne jo betaler for. Der hentes nogle gedigne avancestigninger i leddene mellem kaffebønder og forbrugere. Hvor de penge bliver af, er et mysterium, der skal opklares – om nødvendigt af konkurrencemyndighederne,« siger han.