Prisen på indenrigsbilletter eksploderer

Efter Cimbers konkurs gør det mere ondt på dit Dankort at købe en flybillet end for få år siden.

Cimber Sterling holdt priserne på indenrigsflyvning nede. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Siden Cimber gik konkurs, er priserne på en indenrigsbillet fra Jylland mod København steget markant. Det viser en rundringning, som DR Nyheder har lavet til alle danske lufthavne.

Prisen på en formiddagsbillet med SAS fra Billund er således hævet med hele 175 procent (549 kr. mod 199 kr.) og fra Aarhus med 91 procent i forhold til i 2010 (574 kr. mod 300 kr.).

SAS forsvarer den voldsomme stigning med, at priserne har været kunstigt lave.

- Nogle af de priser, som det gamle Cimber Sterling havde i markedet, var urealistisk lave, og det viste sig også, at de ikke var i stand til at tjene penge på de priser. Det var gunstigt for forbrugerne på kort sigt, men på længere sigt betød det, at der ikke var nogen, der fløj til og fra Billund, fordi det ikke kunne lade sig gøre økonomisk, forklarer marketingdirektør i SAS, Per Møller Jensen, til DR Nyheder.

- Nu har vi fået etableret et prisbillede, der er realistisk, og som gør, at kunderne stadig kan få en konkurrencedygtig pris på det produkt, de får. De operatører, som findes på indenrigs i dag, kan tjene penge på det og opretholde en forretning, mener Per Møller Hansen.

Også Norwegian har hævet sine indenrigspriser. En billet fra Karup til hovedstaden er steget med 163 procent (619 kr. mod 235 kr.) og fra Aalborg med 100 procent de seneste to år (399 kr. mod 199 kr.).

En flybillet fra Sønderborg til København med DAT koster 154 procent mere, end da Cimber fløj på ruten i 2010 (750 kr. mod 295 kr.), mens DAT's pris på en billet fra Bornholm er den samme i dag, som Cimbers var for to år siden (295 kr.).

Priseksplosionen er en logisk konsekvens af, at Cimber trak sig ud af markedet, mener direktør for Karup Lufthavn, Erik Jakobsen.

- Vi ser nu, at de andre selskaber konsoliderer sig. De trækker priserne lidt op og sætter frekvenserne for, hvor tit de flyver, ned. Og det er jo almindelige markedsvilkår, siger Erik Jakobsen til DR Nyheder.