Pris hæmmer salg af Blu-ray

Trods sejren over HD-DVD går det stadig trægt med at få udbredt Blu-ray-skiven, som skal afløse DVDen.

»Fremtiden er blå,« siger organisationen bag promoveringen af Blu-ray-skiven, men selv om den virkelige konkurrent er ryddet af vejen, har en ny meldt sig: den gamle DVD. Foto: Thomas Breinstrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Prisen er stadig den væsentligste hindring for udbredelsen af det, der er blevet døbt DVDens afløser, nemlig Blu-ray-skiven.

»Folk betaler ikke tre gange så meget for en platform, der kun er halvbagt,« siger analytiker og ekspert i forbrugerelektronik hos ABI Research, Steve Wilson, til nyhedsstationen CNN.

Blu-ray, som elektronikgiganten Sony er ophavsmand til, vandt kampen om at blive DVDens afløser, da Toshiba i januar kastede håndklædet i ringen og besluttede at droppe sin konkurrerende skive, HD-DVD.

Prisfald ved at slå igennem

De store elektronikkæder i Danmark er begyndt at sælge (dyrere) PCer med DVD-drev, der også kan klare Blu-ray-skiver, som har samme størrelse som en normal DVD. Tilsvarende er Blu-ray-afspillere begyndt at falde i pris, ligesom filmene begynder at dukke op på butikshylderne uden for entusiastkredsene.

Men udvalget af film på Blu-ray-skiver er endnu begrænset, og når mange har investeret mange tusinde kroner i et fladskærmsfjernsyn, er de glade nok for at fortsætte med at se almindelige DVDer eller betalings-TV på den store skærm.

Amerikanerne brugte mindre på film

Amerikanske forbrugere brugte sidste år tre procent mindre på at leje og købe film i alle formater - VHS-video, DVD, HD-DVD og Blu-ray. Sammenlagt blev der købt for 24,1 milliarder dollars, men tallet ventes at falde med yderligere to procent til 23,6 milliarder dollars i år trods en seksdobling af indkøb af Blu-ray-skiver til 1,3 milliarder dollars, lyder spådommen fra Adams Media Research.

Analytikerne herfra mener, at der går endnu to år, før Blu-ray-salget bringer hjemmefilmmarkedet op på væksttal igen.

»Den gruppe, som købte 40-tommer TV-skærme til 2.000 dollars, er dem, der vil føre an. Alle andre vil følge med, når priserne kommer ned,« siger Tom Adams, stifter af analysefirmaet, til CNN.

I 2007 kunne 101 millioner amerikanske husstande afspille DVDer, mens kun 3,7 millioner kunne afspille Blu-ray-skiver, inklusiv dem, der havde købt en Playstation 3-spillemaskine, som i kraft af ophavet (Playstation er også lavet af Sony) kan vise Blu-ray-film. Det er dog stadig det dobbelt af det antal DVD-afspillere, der stod i amerikanske hjem i 1998, to år, efter at DVD-afspilleren brød igennem, og analysehuset venter, at 14,4 millioner husstande i USA inden nytår kan afspille Blu-ray-skiver.

To og en kvart million skiver solgt i Europa

Salget af Blu-ray-DVDer i Europa passerede i februar to og en kvart million. Nærmere bestemt 2,37 millioner film på Blu-ray-diske er solgt i Europa, oplyste Blu-ray Disc Association, som promoverer Blu-ray-skiven.

Ifølge tal fra analyseselskabet GfK var 79 procent af de nye DVD-skiver, købt i Europa i årets første to måneder, Blu-ray-skiver, mens 21 procent var HD-DVD.