Principiel dom: Landsret dømmer Uber-chauffør for ulovlig taxikørsel

En Uber-chauffør er blevet idømt en bødestraf for at have kørt ulovlig taxikørsel. Udfaldet vil kunne få stor betydning for Ubers virke i Danmark.

Hvis Østre Landsret dømmer to Uber-chauffører for ulovlig taxikørsel, kan det få vidtrækkende konsekvenser for kørselstjenesten. Politikerne er klar til at gribe ind. Arkivfoto: Simon Skipper
Læs mere
Fold sammen

Østre Landsret har fredag besluttet at idømme en Uber-chauffør en bøde på 6.000 kroner for at have kørt ulovlig taxikørsel.

Dermed stadfæster Østre Landsret dommen mod chaufføren fra byretten. I byretten blev i alt seks chauffører idømt bødestraffe tilbage i juli måned.

Sagen som Østre Landsret nu har afgjort drejede sig om, hvor vidt det var ulovlig taxikørsel, da en 38-årig mand kørte med betalende passagerer via appen Uber. I alt har manden ifølge anklageren kørt 319 ture og tjent omkring 35.000 kroner på at køre.

Anklageren havde indkaldt en passager som vidne. Han beskrev, hvordan chaufføren skulle fragte ham hjem fra en bytur, hvilket fik anklageren til at spørge retorisk.

»Hvad skulle incitamentet til at køre fulde folk hjem fra byen, hvis det ikke er at tjene penge på det?« sagde Rikke Jensen og påpegede, at prisen for at blive kørt oversteg udgifterne til benzin og vedligehold, hvilket skulle tale imod, at Uberkørsel er samkørsel.

Netop den konklusion kommer landsretten også frem til. Det konstateres nemlig i dommen, at der ikke kan være tale om samkørsel, fordi beløbet der tages for turene er for højt.

»...kørslerne er udført mod en betaling, der overstiger de med kørslen direkte forbundne omkostninger til f.eks. benzin eller olie,« lyder det i dommen.

Anklager Rikke Jensen havde ønsket, at straffen skulle skærpes fra 6.000 til 10.000 kroner med den begrundelse, at chaufføren har virket som vognmand, fordi han ikke har været i et ansættelsesforhold. Men den skærpelse har landsretten afvist.

Forsvarer Betina Hald Engmark havde ellers gennem hele sagen forsvaret sin klient med, at der var tale om samkørsel, ligesom hun også kritiserede bevismaterialet for at være for mangelfuldt til at fælde dom. Men den bekymring afviste landsretten.

Mulig straffesag mod Uber

Sagen slutter ingenlunde med dagens dom.

Fire sager venter stadigvæk at komme for retten. En anden sag blev allerede »afgjort« i går, da den anklagede chauffør ikke mødte op i retten, hvorfor dommeren afviste ankesagen. Det endnu uklart, hvilke konsekvenser dommen vil få for Ubers virksomhed i Danmark. Indtil videre har virksomheden været tavs omkring, hvad der vil ske, hvis Uber-chaufføren tabte sagen.

Men efter byretsdommen i juli, der fik mod de seks chauffører, valgte Uber at fortsætte den omstridte Uberpop-tjeneste. Landsrettens afgørelse kan dog få en helt anden, omfattende betydning for selskabet.

Tidligere har et flertal bestående af Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne bebudet i Berlingske Business, at partierne vil tvinge regeringen til at skærpe indsatsen over for Uber-chauffører i tilfælde af, at dommene skulle gå mod de chauffører, der har benyttet selskabets app.

Derudover vil en større straffesag mod selskabet kunne påbegyndes. Uber er sigtet efter paragraf 23 i straffeloven om medvirken til kriminalitiet – i dette tilfælde brud på taxiloven. En eventuel tiltale venter ifølge anklagemyndigheden kommer først, når sagerne mod de enkelte chauffører er afgjort.

Det har endnu ikke været muligt få Berlingske Business at få en kommentar fra Uber.

I 3F opfordrer formand for Transportgruppen Jan Villadsen til at få sat gang i en større sag mod selskabet, da han mener, at det er selskabet, der som sådan er ansvarlig for det, der nu er blevet kategoriseret som ulovlig taxikørsel.

»Det er Uber, der er den egentlige ansvarlige i sagerne,« siger han i en skriftlig kommentar til dommen.

Opdateres...