Presset vokser på B&Os topledelse

Det danske teknologiklenodie B&O står ved en skillevej, hvor selskabet endegyldigt skal overbevise investorer og forbrugere om, at det har en fremtid. »Det er en vanskeligere opgave, end vi troede,« lyder det fra bestyrelsesformand Ole Andersen.

"Det er bestemt ikke den nemmeste case, jeg har set," siger bestyrelsesformand Ole Andersen om B&O. Foto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det hæderkronede, danske TV- og radioflagskib Bang & Olufsen (B&O) kæmper mod uret for at overbevise omverdenen om, at selskabet har en berettigelse i et forbrugerelektronikmarked under hastig forandring. Selskabet tager med formand Ole Andersen og topchef Tue Mantoni nu fat på anden del af en strategi, som skal bringe selskabet tilbage til noget, der ligner fordums styrke.

Men drømmen om at nå en omsætning på otte-ti mia. kr., som blev meldt ud i 2011, hvor Ole Andersen lige var blevet formand og Tue Mantoni ansat som direktør, ser ud til at forblive en fjern drøm. Selv om selskabet før sommeren formåede at hente en kvart mia. kroner i ny aktiekapital, er investorernes tålmodighed samtidig ved at slippe op. I går faldt aktien med 1,42 procent til kurs 69,5.

Formand Ole Andersen medgiver, at genopretningen af B&O kræver stor tålmodighed.

»Det er en vanskeligere opgave, end vi troede i 2011, og der er rigtigt mange, der konstant fortæller mig, at det er en rigtig svær opgave. Vi kæmper mod nogle, der måske har lidt bedre forudsætninger for succes, end vi har. Bare fordi det er et svært udgangspunkt, skal man jo ikke opgive at gøre forsøget, selv om Bang og Olufsen er en relativt lille virksomhed, så vi anstrenger os til det yderste,« siger Ole Andersen.

Kan man ikke frygte, at virkeligheden nærmest er løbet fra B&O?

»Jeg kan sagtens forstå, at der er folk i omverdenen – ikke mindst i Danmark – som har en opfattelse af, at det er meget op ad bakke, og det er bestemt heller ikke den letteste case, jeg har set. Det kan jeg sagtens forstå. Men det skal ikke afholde os fra at gøre et ægte forsøg. Det er ikke sådan, at vi fejrer, at nu er vi i hus, men vi tror på, at det kan lade sig gøre. Jeg synes ærligt talt, at alt for mange har travlt med at dødsdømme B&O. Det er et stærkt brand, som mange godt kan lide,« siger Ole Andersen videre.

Problemet er dog, at B&O ikke kan leve af den con amore-stemning, der omgiver selskabet især i Danmark. Både investorernes og forbrugernes opfattelse af virksomheden skal ændres radikalt. Også uden for Danmarks grænser.

Struer-virksomheden offentliggjorde i går sit årsregnskab, hvor den præsenterede en omsætning på knap 2,9 mia. kr. og en driftsindtjening (EBIT) på sølle tre mio. kr. Derfra er der langt til otte-ti mia. kr. og potentialet om en EBIT-margin på over 12 procent.

»Mange synes, at det er tosset, at de malede sig op i et hjørne med den alt for høje målsætning om en kæmpe omsætning i løbet af fem år. Det er en klassiker, men i virkeligheden ikke det klogeste, du kan gøre. Det giver dårlig og stresset stemning internt i virksomheden og rysten på hovedet eksternt,« siger Michael Voss, der er investor og står bag fondsmæglerselskabet Fundamental, som ejer en lille aktiepost i B&O.

Voss er kendt som en investor, som tør sige dét højt, som de andre investorer nøjes med at tænke. Ifølge Voss er mange investorer trætte af at vente på, at B&O løfter sig og lever op til det, de har lovet.

»De fleste investorer er lidt trætte af, at der går lige et halvt år mere med ditten og et helt år mere med datten. Den sang bliver investorerne hurtigt trætte af, og det slider på tålmodigheden,« siger Voss.

Ole Andersen forstår godt frustrationen.

»Det er klart, at investorerne er utålmodige, det er vi også i bestyrelsen, og det er direktionen også. Alle arbejder stenhårdt på, at det skal lykkes. Men med vores størrelse og med det udgangspunkt, vi har, så kræver det en ekstraordinær indsats fra alle,« siger formanden.

Er Tue Mantoni stadig den rigtige chef til at tage B&O ind i den næste fase?

»Hvis han ikke var det, så kan du være helt stensikker på, at så ville bestyrelsen gribe ind, og så sad han der ikke. Der er fuld opbakning til Tue Mantoni,« siger Ole Andersen.

Tue Mantoni er ikke mærket af det øgede pres på ham som direktør.

»Det pres, jeg lægger på mig selv, er lige så tungt, som det pres andre lægger på mig, tror jeg. Det vigtigste for mig er, at vi som organisation får leveret en god forretning til vores aktionærer og nogle gode produkter til vores kunder,« siger Tue Mantoni.