Presset ølboss: Vi mangler væksthistorien

»Alt det, vi gør, drukner i dårligdommene fra Rusland.« Jørgen Buhl Rasmussen gør status efter syv år som topchef i pressede Carlsberg.

Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Syv år er der gået, siden Jørgen Buhl Rasmussen avancerede i Carlsberg og satte sig for bordenden efter Nils Smedegaard Andersen, efter dennes pludselige skifte til A.P. Møller-Mærsk på Esplanaden.

Kort efter annoncerede Carlsberg rekordkøbet af engelske Scottish & Newcastle (S&N) sammen med ærkerivalen Heineken, et opkøb som i høj grad var fostret af Smedegaard.

Men som Buhl så skulle få til at blive en succes.

Men det er ikke gået som planlagt. Det har gjort sædet under Jørgen Buhl Rasmussen varmt.

Direkte adspurgt erkender han, at han mangler at levere vækst. Men alt det, han har sat i værk i koncernen, har kun med nød og næppe kunnet neutralisere affekten af de dårlige nyheder fra Rusland i bryggeriets regnskaber.

»Den væksthistorie, vi alle sammen så for os, da vi overtog S&N, har vi ikke fået. Det skyldes det her meget store marked i Rusland, som bare er gået sådan her siden,« siger han og peger direkte ned i jorden.

Carlsberg offentliggør kvartalsregnskab på mandag. Her er der igen-igen spænding om, hvordan bryggeriet rammes af Rusland. Ved det seneste kvartalsregnskab i august måtte virksomheden krybe til korset og igen-igen nedjustere med henvisning til Rusland, hvor de internationale sanktioner oven på Ukraine-krisen har øget fødevarepriserne markant.

Den russiske hovedpine koster dyrt for Carlsberg. Markedet er gået fra status som stort vækstmarked til at være faldet godt 30 procent siden tiden før krisen.

»Det var ikke lige det, vi havde set komme. Det koster på imagekontoen, at vi nu i fire år i træk har siddet med det marked, som bare er gået ned. Når der skrives om Carlsberg i dag, handler det stort set kun om problemerne i Rusland, og hvilke problemer der kan komme fremadrettet,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

Buhls mission i Carlsberg, da han trådte til, var at skabe verdens hurtigst voksende bryggeri. Det skulle bl.a. ske ved at få virksomheden til at tænke mere som en samlet gruppe, tænke mere kommercielt på sine varemærker og i det hele taget blive langt mere effektiv. I stedet for kun at spejle sig op mod konkurrenter i ølindustrien som Heineken og SABMiller skulle giganter inden for hurtigt omsættelige forbrugsvarer, såsom P&G og Unilever, i højere grad være pejlemærker.

»På en ti-skala, hvor ti er bedst, vil jeg sige, vi er nået op på syv, når det kommer til at gøre Carlsberg mere varemærkeorienteret,« siger Jørgen Buhl Rasmussen og peger derudover på, at lønsomheden i Vesteuropa er voldsomt forbedret under hans ledelse.«

»Mange af de ting, vi gør i Vesteuropa, er en kæmpesucces. Vi er meget mere effektive, vi har dygtigere folk og et bedre mix af mennesker i Carlsberg, end da jeg tog over. Jeg føler egentlig selv, at vi har opfyldt mange af de ting, vi satte os som mål, da jeg kom til,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

»Men på grund af dette ene marked, Rusland, ender vi bare i status quo. Det er lidt surt, for alt det, vi gør, drukner i Rusland. Det er ikke godt nok, når du ser på Carlsberg udefra som investor,« siger Jørgen Buhl Rasmussen videre.

Nogle vil mene, bl.a. headhuntere vi har talt med, at den manglende vækst betyder, at du sidder løst i sædet, hvad tænker du om det?

»Set udfra de udfordringer, Carlsberg har, og at vi ikke har været i stand til at vokse bundlinjen, så er det vel ikke helt unaturligt. Men det er også en meget simpel eksercits, hvor man peger på en, der ikke har vækst og konkluderer at der må direktøren sidde løst i sædet,« siger Jørgen Buhl Rasmussen og tilføjer, at det ikke er noget, der er tema mellem ham og bestyrelsesformand Flemming Besenbacher, som så sent som i august gav sin fulde opbakning til Buhl.

Ølbossen lægger ikke skjul på sin frustration, både på egne og hele organisationens vegne, når snakken falder på effekten af Rusland.

»Det er dybt frustrerende, fordi vi ikke kan vide, hvornår vi kommer til at se vækst, vi kan heller ikke bare vente, så vi er nødt til at søge efter vækstlommer og så optimere alt, hvad vi kan i den russiske forretning,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.

»Men vi kan heller ikke lave mirakler. Vi kan ikke bare vokse, når vi har så stort et marked, der er faldet med en tredjedel i forhold til det, vi begyndet med,« siger Jørgen Buhl Rasmussen.