Presset marked for TV og bredbånd koster hos Stofa-ejer

Et konkurrencepræget marked for TV og bredbånd presser energiselskabet Sydenergi, der på den baggrund ikke har nået sine finansielle målsætninger for omsætningen i årets første seks måneder.

Stofas nye plan om, at man kun betaler for det TV, som man ser, øger presset på den store konkurrent TDC, som bløder TV-kunder. Stofa vil efter nytår lancere Stofa MitTV, så man med en TV-boks helt frit kan vælge mellem samtlige kanaler og købe sig 30 dages adgang ad gangen. Illustration: Stofa Fold sammen
Læs mere

Det fremgår af regnskabet for første halvår af 2015 fra Sydenergi, der blandt andet ejer Stofa, som er konkurrent til TDC-ejede Yousee inden for TV og bredbånd.

SE landede i årets første seks måneder en omsætning på 1,9 mia. kr., og det er en tilbagegang på 400 mio. kr. i forhold til samme periode året før.

Selskabet forklarer den negative udvikling med et nedadgående elforbrug, en historisk lav elpris, men særligt udviklingen i Stofa trækker ned. Der er dog ingen konkrete tal for udviklingen i TV- og bredbåndsforretningen.

»På trods af at særligt omsætningen i Stofa har været udfordret i første halvår, glæder vi os over, at salgstakterne har vist sig positive hen over hele sommeren, hvor vi i juni og juli blandt andet har fået 3.200 nye private fiberkunder,« siger Gert Vinther Jørgensen, økonomidirektør i SE, i en pressemeddelelse.

Efter årets første seks måneder har Sydenergi et minus før skat på 40,4 mio. kr. Det er en forbedring på 61,4 mio. kr. i forhold til samme periode af 2014, og det er omkring 15 mio. kr. bedre end selskabets budgetter.

Økonomidirektør Gert Vinther Jørgensen siger i pressemeddelelsen, at han tror, at SE kan få sorte tal på bundlinjen, når året er omme.

Det skal blandt andet ske ved en række nye produkter i Stofa. For nylig annoncerede selskabet, at det fra starten af 2016 vil gøre det muligt for TV-kunder at droppe de til tider udskældte TV-pakker med konceptet Stofa MitTV.

Derudover vil selskabet i løbet af sidste del af året gøre det muligt for 100.000 kunder at købe bredbånd uden tv, hvilket hidtil har været en umulighed. Samme produkt vil Yousee lancere fra starten af næste år.

»Med en række nye produkter ser vi nu frem til, at denne positive tendens fortsætter - ikke mindst fra 2016, hvor blandt andet Stofa MitTV er på vej. Vi imødeser derudover en forbedret lønsomhed i vores el-netselskab, så samlet set forventer vi, at den negative bundlinje fra 2014 vendes til et plus,« siger Gert Vinther Jørgensen.