Presset B&O lukker 125 butikker

Ledelsen i Bang & Olufsen svinger kniven over butikkerne igen efter skuffende regnskabstal - sælger butikkerne ikke nok, så skal de lukkes.

Foto: Henning Bagger

B&O vil lukke en lang række butikker, der ikke sælger nok. I sit halvårsregnskab bebuder design-ikonet, at op mod 125 butikker over hele verden, der har det dårligste salg, bliver lukket. Samlet har selskabet i øjeblikket 859 butikker, fordelt på 637 B1-butikker og 222 shop-in-shops.

Regnskabet skuffer fælt forventningerne om en kraftig stigning i omsætningen. Den stiger ganske vist lidt fra 778 til 819 millioner kroner i regnskabsårets andet kvartal i forhold til sidste år.

Men den omfattende omlægning af forhandlernettet kommer til at koste 100 millioner kroner på omsætningen i regnskabsåret 2012/2013, og koncernen nedjusterer sine forventninger.

En analyse har vist, at en stor gruppe i B&Os netværk af uafhængige forhandlere klarer sig "betydeligt dårligere" end resten af netværket, som det hedder i regnskabsrapporten.

De butikker, som skal lukkes, ligger hovedsagligt i Europa. Og til gengæld vil koncernen åbne egne butikker i vækstmarkeder. Men der bliver lukket flere butikker, end der åbnes, skriver B&O.

Tidligere i år kom det frem, at 25 procent af de europæiske Bang & Olufsen-forhandlere er lukkede over de seneste fire år. Det betyder, at 147 B&O-forhandlere siden 2008 har drejet nøglen om.

Lukningen skyldes ikke kun den økonomiske krise. Mange af butikkerne var ifølge koncernchef Tue Mantoni også utidssvarende.

Denne runde af butikslukninger kommer til at tage mellem 12 og 18 måneder, og det betyder, at koncernens strategiplan, "Leaner, Faster, Stronger" kommer til at tage et år mere at gennemføre, end det først var planlagt. Og dermed kommer den til at tage tre år at gennemføre.