Pres på Jens Alder

TDC er ændret markant siden topchefen blev skiftet ud fra Dyremose til Jens Alder. Og i september fremlægger han sin strategiplan for TDCs fremtid internt i TDC. Kan han andet end at fyre folk, sælge ud og lægge sammen, er det store spørgsmål.

Ikke en uge uden en større sag fra TDC. I perioder har det nærmest regnet ud fra selskabet med fondsbørsmeddelelser om frasalg, organisationsændringer, chefskifte og fyringer.

Ændringerne går så stærkt, at TDC roder lidt rundt i chefernes titler på tdc.dk, men det har også været svært at følge med, når topchef Jens Alder på godt et halvt år vender hele den store koncern på hovedet.

Men en ting mangler: For ud over at erklære Norden for kernemarked og ud over at kræve bedre service for kunderne, så har Jens Alder ikke forklaret offentligt, hvordan han vil få TDC videre, skabe ny vækst og sikre, at hans ejere, fem britisk-amerikanske kapitalfonde, kan sælge TDC med fortjeneste, der overstiger de knap 100 mia. inklusive gæld, som de gav for TDC for halvandet år siden.

TDCs position er ufatteligt stærkt på fastnettet som logisk konsekvens af, at de ejer det. TDC får kun konkurrence for alvor de steder, hvor de ikke ejer netværket bag, nemlig på mobilnettet.

Kundebase skrumper
Men TDC er sat under prispres af mindre selskaber som Cybercity og ikke mindst Fullrate, der har gjort det ganske almindeligt at kunne få 10 Mbit/s internet for 300 kr. per måned.

TDCs kundebase på fastnettet skrumper kraftigt, fordi folk går mobilt. Seks procent af kunderne forsvandt fra fastnettet det seneste år. TDCs markedsandel på mobilmarkedet steg ikke tilsvarende seks procent, så kunderne går mange steder hen.

Jens Alder nedtoner nu forventningerne til hans strategiudmelding i september, der dog skal afholdes for samtlige TDC-chefer samt pressen. Der skal samles op på de udmeldinger, der er sendt ud og en plan for fremtiden skal lægges.

Og udfordringerne i fremtiden er store, siger Alder. På lang sigt varsler han »dramatiske ændringer« i TDC.

Baggrunden er, at der breder sig nye produkttyper i mobilbranchen, der vil gøre op med dem, vi kender i dag. En af de store trends er overgangen fra teleabonnementer, hvor man betaler per minut til pakker med ubegrænset forbrug til fast pris. Disse betyder som oftest faldende indtægter.

»Hvis man i dag ser på, hvor meget, man i dag tjener på salget af mobilminutter, og forestiller sig, at det på måske på fem år forsvinder og erstattes af noget helt andet, så er det store krav. Jeg kender ingen anden branche, hvor man taber så meget af sin nuværende indtjening og skal erstatte det med nye produkter, samtidig med at man skal tilpasse sin organisation. Det rammer ikke bare os, men hele industrien,« siger Jens Alder.

TDC rammes stærkest, fordi man er størst, siger han. Men han understreger, at omskiftningen til nye afregningsformer tager flere år.