PR-bureau ønsker åbenhed om lobbyisme

Bureauet Rostra Kommunikation foreslår, at lobbyister skal registreres, så alle og enhver kan se, hvem de arbejder for, og hvad de er ude på. Brancheforenings-formand afviser.

Asbjørn Haugstrup, partner i Rostra Kommuniaktion. PR-foto. Fold sammen
Læs mere
Begrebet 'lobbyisme' bliver af de fleste danskere opfattet som en noget lyssky forretning, hvor skumle PR-konsulenter, tidligere embedsmænd og ungdomspolitikere udnytter deres netværk for at få indflydelse.

Men sådan er det ikke. I hvert fald ikke altid. Det mener kommunikationsbureauet Rostra, et af de mellem fem-syv bureauer her i landet, som professionelt beskæftiger sig med lobbyisme.

En faglig disciplin i kommunikationsverdenen, som bør tages alvorligt og ikke gøres til genstand for mistænkeliggørelse, mener Rostra.

I modsætning til f.eks. USA og EU skal lobbyister herhjemme ikke registreres - ifølge Rostra er det manglende krav om registrering med til at fastholde danske lobbyister som en gruppe lyssky elementer.

"Både i USA og EU skal man åbent fortælle, hvem man arbejder for og registrere sig, når man er involveret i påvirkning af det politiske system - alene i EU-systemet er der omkring 15.000 lobbyister registreret. I Danmark eksisterer det slet ikke, og det er en fejl. Hvis det indføres i Danmark vil det skabe åbenhed om, hvad der foregår og vise, hvem der varetager hvilke interesser," siger Asbjørn Haugstrup, partner i Rostra Kommunikation.

PR-formand siger nej

Udover at være partner hos Rostra er Asbjørn Haugstrup også bestyrelsesmedlem i Brancheforeningen for Public Relations Virksomheder. Men hans forslag vækker ikke megen jubel hos formand Nils Rasmus Hansen, der til daglig er direktør i Informationsgruppen.

"Det bliver ikke med min velsignelse - og jeg kan slet ikke se ideen i at blive registreret som lobbyist i det danske politiske system. Jeg tror ikke en meter på alt det registrering for at være politisk korrekt. Opgaven må være at skabe respekt og åbenhed omkring lobbyisme, så alle opfatter det som en disciplin, der er en nødvendighed for, at et hvilket som helst ordentligt demokratisk system kan fungere," siger brancheforeningsformanden.

Hos Rostra mener man dog, at tiden er løbet fra den holdning. Simpelthen fordi virksomheders og organisationers brug af konsulenthuse til lobbyarbejde er under kraftig udvikling i Danmark. Dermed bliver det mindre overskueligt for offentligheden, hvem der repræsenterer hvilke interesser. Noget nemmere er det naturligvis, når f.eks. en Hans Skov Christensen fra DI udtaler sig.

Og lobby-konsulentbranchen vokser.

"Vi oplever flere og flere kunder, der køber sig til en spidskompetence inden for dette felt. Og en ny kundegruppe er også kommet til, nemlig NGOer. I forbindelse med strukturreformen har lobbyisterne også været i arbejde, da mange virksomheder har skullet forsøge at overbevise de nye kommuner om deres produkter," siger Asbjørn Haugstrup.

Positivt for branchen

En åbenhed fra konsulentbranchens side om, hvem man lobbyer for vil ifølge Asbjørn Haugstrup også smitte positivt af på branchen. Det vil betyde, at potentielle kunder kan se de enkelte bureauers kompetencer ud fra kundelisten.

Men det står da alle bureauer frit for at offentliggøre deres kundeliste - så når nu Rostra er så forhippet på åbenhed, hvorfor så ikke bare bane vejen som det gode eksempel?

"Nej, det nytter ikke noget - så bliver vi jo udstillet. Sådan en beslutning skal tages lovgivnings- eller branchemæssigt," mener Asbjørn Haugstrup.

Han vil tage spørgsmålet op på det næste møde i PR-brancheforeningen onsdag 10. januar.