PR-branchen scorer middelkarakter i ny image-måling

De tager sig godt betalt for at rådgive virksomheder og organisationer om, hvordan man får et bedre omdømme og større kendskab. Men de danske PR-bureauer har svært ved at tage sin egen medicin og skille sig ud blandet konkurrenterne, viser ny undersøgelse.

En undersøgelse blandt topchefer og kommunikationsdirektører i danske virksomheder og i det offentlige viser, at de danske PR-bureauer har svært ved at skille sig ud fra hinanden.

Ingen af PR-bureauerne i undersøgelsen scorer meget mere end en gennemsnitskarakter på seks udvalgte imageparametre. Det drejer sig om forretningsforståelse, løsningsforslag, professionalisme, specialister, internationalisering og return-on-investment.

Og ser man bort fra tre-fire danske bureauer er kendskabet blandt deres potentielle kunder også overraskende lavt.

Bl.a. er Danmarks suverænt største kommunikationshus GCI Mannov kun det fjerde mest kendte.

Groft sagt svarer det til, at rederier som Torm og Norden ville blive nævnt før A.P. Møller – Mærsk – hvilket nok ikke er tilfældet - hvis man skal drage en parallel til rederibranchen.

Undersøgelsen er foretaget af analyse- og konsulenthuset Sabroe & Svarre, der beskæftiger sig med image- og kendskabsundersøgelser blandt liberale erhverv.

Der er omkring 35 PR-bureauer herhjemme med over en enkelt ansat. Undersøgelsen har dog kun medtaget 12 bureauer, der alle har betalt for at deltage i undersøgelsen, men giver alligevel et fingerpeg om, hvordan omverdenen ser på PR-branchen for tiden.

Ingen verdensmester
Partner Henrik Sabroe fra Sabroe & Svarre konstaterer, at bureauerne ikke er bedre til at skabe konkurrencemæssige fordele ved at skille sig ud fra hinanden. F.eks. har ingen af de 12 bureauer i omverdenens øjne formået at slå sig op på at være verdensmester i at arbejde internationalt. Bureauerne har i imageundersøgelsen kunne opnå karakterer fra 1 til 7, hvor syv er det højeste. Topscoreren Mannov har et gennemsnit på 5,1 – et femtal beskrives af analysehuset som ’godt’. Ingen bureauer har nået karaktererne 6 (udmærket) og 7 (fremragende).

»Vi har at gøre med virksomheder, som blandt andet rådgiver deres kunder om, hvordan de skal kommunikere for at positionere sig på image. Flere kunne med fordel tage deres egen medicin,« siger Henrik Sabroe, der også vurderer, at det manglende kendskab og mangel på et unikt image kan koste på bundlinien for nogle bureauerne.

Stort potentiale
Hos GCI Mannov, landets største kommunikationshus, erkender direktør og partner Reinholdt Schultz da også, at bureauet burde være mere kendt blandt potentielle kunder.

»Men omvendt, så har vi branchens højeste image på trods af, at vi ikke har det højeste kendskab. For os er det et tegn på, at der er et stort potentiale, hvis vi bliver bedre til at fortælle omverdenen om vores kompetencer. Men det er ikke det, vi har haft mest fokus på. Masser af kommunikationsbureauer optræder som eksperter i medierne hele tiden, men det bruger vi meget lidt krudt på. Vi får primært vores kunder via anbefalinger fra eksisterende kunder,« siger han.

GCI Mannov-koncernen indtager faktisk både første- og tredjepladsen blandt de bureauer med det bedste image. På andenpladsen er Jøp, Ove & Myrthu, mens Mannovs datterselskab Cohn & Wolfe tager bronze i undersøgelsen.

»Ingen bureauer er dog outstanding i den undersøgelse. Men kommunikationsbranchen er stadig ung, og som disciplin er kommunikation endnu ikke specielt veldefineret i omverdenen. Derfor tror jeg generelt, at bedømmelsen bliver lidt udvandet. Når vi kommer fem år længere frem, er jeg sikker på, at branchen generelt vil score højere, da kommunikation kommer til at betyde mere for virksomhederne,« mener Reinholdt Schultz.

Selvransagelse
I undersøgelsen fremhæver virksomhederne, at de lægger stor vægt på forretningsforståelse og professionalisme. To krav, som ifølge Reinholdt Schultz kalder på selvransagelse i branchen.

»Det må fortælle vores branche, at det er ekstremt vigtigt med videreuddannelse og videreudvikling af koncepter. For fire år siden sad langt de fleste pr-konsulenter med på marketingchef-niveau, mens vi i dag i højere grad opererer på bestyrelses- og direktionsgangene. Det stiller krav – for det er ikke længere nok at kunne skrive en god tekst.«

Undersøgelsen er foretaget blandt 620 direktører og kommunikationschefer i Danmarks største virksomheder, store internationale brands samt statsadministrationen. Den viser desuden, at en tredjedel af virksomhederne i 2007 og 2008 forventer at øge deres PR-budgetter, mens stort set resten fortæller, at udgifterne til PR-ydelser vil ligge på samme niveau som året før.