Power trækker morgenkø for tredje dag i træk

Også på tredjedagen efter åbningen af de første af 25 nye Power-varehuse var der morgenkø. Nu bliver Elgiganten for alvor udfordret af sin egen, tidligere topchef, som lover kamp på mere end blot priserne. Analytiker er lidt mere tilbageholdende over for, hvor meget de gode åbningstilbud vil trække priserne på fladskærms-TV, computere og mobiltelefoner ned.

Trods sin fortid som topchef i Elgiganten og dermed erfaring i at åbne varehuse har Jesper Boysen, som nu sidder i spidsen for den nye elektronikkæde Power, aldrig oplevet noget lignende som ved åbningen af det første varehus i Glostrup i mandags. Foto: Power
Læs mere
Fold sammen

Priserne for alskens elektronik til hjemmet og arbejdspladsen står til at få et tryk nedad, efter at det første af planlagte 25 nye varehuse i den nye Power-kæde åbnede mandag i denne uge og stadig - på tredjedagen - samler morgenkø.

»Det har været en virkeligt, virkeligt stor succes. Jeg har åbnet mange varehuse i mit liv men aldrig set noget lignende med kø på også anden- og tredjedagen. Onsdag morgen stod 115 mennesker i kø, så jeg har sagt til min koncernchef, at vi må åbne Power-varehusene hurtigere, hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Vi havde nok estimeret, at der var behov for en nummer to i Danmark, for ingen har ellers kunnet udfordre de store aktører, men dette slår mine vildeste forventninger. Meningen er ikke, at nogen skal dø for, at vi kan ekspandere, men at vi skal give danskerne gode årsager itl at bruge flere penge. Og her har vi vist gjort vores til at få hul på sparegrisen og skabe nye arbejdspladser. Med udgangen af 2015 vil Power være gået fra nul til flere end 160 ansatte - det føles meget behageligt,« siger Jesper Boysen, administrerende direktør for Power-kæden og tidligere topchef i konkurrenten Elgiganten, til Berlingske.

Power-topchef: Det er ikke bare en priskrig

Han afviser, at Power - ud over åbningstilbuddene, som skabte trafikkaos omkring Glostrup, hvor det første varehus åbnede mandag morgen - vil skabe priskrig.

»Vi har ikke lovet danskerne, at vi vil være billigst, men at priserne falder, og vi har set de helt naturlige reaktioner fra konkurrenterne. Det ville ikke være sket, hvis vi ikke havde åbnet. Derfor vil vi udfordre alle på vareudvalg, god kundebehandling og selvfølgelig også pris - men altså på mere end bare pris. Det er ikke bare en priskrig,« siger Jesper Boysen.

Til oktober åbner næste Power-varehus i et nyt center i Herlev og med dobbelt så stort salgsareal som de 1.900 kvadratmeter i Glostrup. Herlev-varehuset bliver det største af alle de planlagte 25 butikker i Danmark. Inden nytår vil Power også åbne på Frederiksberg, i centrum af København og i Odense. I den fynske hovedstad er der på fire dage kommet 900 ansøgere til stillingerne.

Et brag af en graf: Elektronik-salget boomer

 

Folk køber tit noget andet, når de når frem

Analysechef Anders Elbak fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt, er lidt mere afdæmpet optimistisk over for, hvor meget priserne på fladskærme, computere, mobiltelefoner og andet elektronisk udstyr vil falde efter Powers åbning.

»Danmark er i forvejen relativt billig inden for forbrugerelektronik, men det er spændende at se, om priserne nu presses endnu længere ned. Lidt skal de nok blive det, men man skal altid være lidt varsom med at se på, hvor stor indflydelse slagtilbud og priskrig reelt har på den samlede omsætning. Kampagner er med til at få folk indenfor, og når de først er det, overtales de tit til at købe noget andet og lidt dyrere,« siger Anders Elbak.

Han forventer dog ikke, at den samlede omsætning i elektronikbranchen vil ændre sig voldsomt, selv om mængden af varer, som danskerne køber, sikkert vil stige som følge af slagtilbuddene.

»På erhvervsmarkedet ved de fleste godt, at der er forske på at købe ind i f.eks. Elgiganten og til professional brug, hvor man får garantier om opdatering og en kontinuitet i, hvilke komponenter der bliver brugt i udstyret, så vedligeholdelsen er lettere. Men det er klart, at det på privatmarkedet bliver sværere at prøve at presse priserne opad for uafhængige forhandlere som radio-/TV-manden i en mellemstor, jysk købstad, når han kan se, at Elgiganten og Power sender reklamer ud,« siger Anders Elbak.

Der har manglet en nummer 2 i Danmark

Mange mindre elektronikbutikker er da også forsvundet de senere år, hvor Elgiganten har sat sig solidt på det danske forbrugerelektronikmarked, som også Dansk Supermarkeds butikker, Expert-kæden, Fona-kæden og større onlinebutikker som Dustin og Komplett er en del af. Elgiganten og Power er begge norske. Power udspringer af Expert-kæden af detailbutikker. De 25 varehuse vil åbne i de største, danske byer, »ofte sammen med andre store kæder«, som udmeldingen lyder.

Jesper Boysen fra Power er enig i, at de mindre butikker får det stadig sværere.

»Der har åbenlyst været få aktører, som har klaret at tjene penge og udvikle sig gennem hele finanskrisen. Der er derfor kommet et meget kraftigt skel mellem de kæder, som har stor salgsfremgang, og dem, der har stor tilbagegang. Kunderne er søgt mod Internettet og mod de store varehuse. Hovedparten af de kæder, man kender, er små butikker med et lille vareudvalg, højere priser og højere omkostninger. Det er desværre fire ikke særligt attraktive ingredienser, når man skal møde priserne på nettet. Derfor har kun få aktører klaret sig. Elgiganten er den ene, som har gjort det rigtigt godt og er blevet en meget stærk markedsleder. Men der har simpelt hen manglet en nummer to på det danske marked,« siger Power-topchefen, som efter åbningen mener at kunne konstatere, at der bestemt er plads til nummer to.

Ens priser på nettet og i butikken

Han fremhæver også, at Power har besluttet at køre med samme priser, uanset om man køber varen i netbutikken eller i det fysiske varehus.

»Kunderne forventer, at priserne er de samme, og derfor har vi som de første i Danmark helhjertet sat kun én pris på en vare. De elektroniske prisskilte i forretningen er direkte koblet til hjemmesiden, så det indiskutabelt er samme pris på nettet o gi butikken,« siger han.

Der findes ingen officielle tal på, hvor stor omsætningen på forbrugerelektronik er i Danmark. Analysefirmaet Retail Institute Scandinavia anslår, at der samlet set - både til private og til virksomheder - bliver solgt for langt over 10 milliarder kroner om året. I 2014 solgte alene forbrugerelektronikkæderne for otte milliarder kroner inklusiv moms.